Hej,

Jag håller på och river tapet och drog ner en tunn bräda som någon tidigare ägare hade satt i hörnet (mot två ytterväggar). Med brädan följde ett lager tapet och lite annat som gjorde att det nu ser ut enligt bilden nedan. Dvs gipset är helt blottat och det finns en glipa på cirka 5mm. Hur går jag vidare från detta?

IMG_0983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det du vill åstadkomma?
 
Ny tapet :) Den gamla var inte bara ful och ovanpå flera lager, utan dessutom bubblig på sina ställen.
 
Spackel sen mjukfog.
 
Latexfog och spackel är din vän. Drar det kallt genom springan?
 
Om man verkligen vill så skulle man kunna säga att det är liiiite kallare vid springan, men det är absolut inget drag.

Hur ska jag göra med pappen och vad det nu är till höger i bilden? Fortsätta riva bort så mycket som möjligt antar jag men hur långt ska jag gå? Blöta upp osv eller bara ta det som går torrt?
 
Pratade precis med en kompis förresten. Han satte ett varningens finger för att det kanske är meningen att det ska ventileras i hörnen, och att en tät fog därmed kan skapa fuktproblem...?
 
S
Han har väl rätt på sätt o vis, har du ett gammalt hus med självdrag så kan det bli för tätt, den gränsen är svår att dra dock. I mitt hus byttes det fönster, då blev det för tätt o vi fick mögel på vinden.
 
Spackla först med en omgång husfix det är starkare och sedan vanligt sandspackel,
 
Mikael_L
Det spelar nog ingen roll (ingen fördel i alla fall) att spackla med stark husfix. Gipskivan är svagare än husfixet så det leder bara till att det spricker/rör sig/ går sönder någon annanstans.

Spackla igen springan med sandspackel.
Sätt ev pappersremsa sen och spackla in om det är risk för att det spricker upp av rörelse.

Är det mycket rörelse så räcker inte remsa, då måste det bli mjukfog, eller någon ännu coolare lösning.
 
Det är Mekanisk frånluft med tilluftsdon vid alla fönster så jag har svårt att tro att glipan ska ha något ventilationssyfte när jag tänker efter.

Så spackel eller latexfog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.