Rent spontant röstar jag för att ni skall utnyttja murstocken.

Bor ni i ett gammalt hus med vacker murstock kan ni ju med fördel lägga hällen och köksplatsen mot den. Detta ramar in hela murstocken och det "äldre lantliga", mer rustika framträder.

Bor ni i ett mer modernt hus (från 1940 och framåt) skulle jag utnyttja murstocksväggen och placera kyl, frys och högskåp med ugn/micro där.
Placerar ni kylskåpet närmaste hallen får ni en whiteboard där ni kan sätta schema, aktiviteter med magneter... Placerar ni högskåpet närmast man måla en yta med griffelfärg. Allt för att organisera livet lite extra :)
 
Åsa Lund
Quisth skrev:
Mer förslag gärna med en enkel ritning 😊 fredagsmys ju 😜
Men snälla nån, skissa lite själv på ett rutat papper...
Ta till dig av de synpunkter du gillar och pussla ihop en stomme till layout som du kan utgå ifrån
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Men snälla nån, skissa lite själv på ett rutat papper...
Ta till dig av de synpunkter du gillar och pussla ihop en stomme till layout som du kan utgå ifrån
Flera har lämnat flera bra förslag och hjälp för att du/ni ska gå vidare, använd er av dem. Som någon föreslog, klipp ut kyl, frys, spis i skala och flytta runt på en ritning i samma skala som köket. Diskbänk under fönstret är ett trevligt inslag, om fönstret sitter tillräckligt högt.

Lägg sedan ut en första skiss här, så kommer ni att få många goda och kloka kommentarer.

Lycka till!
 
Gå till 2 olika köksföreteag, sitt ner och be att få skiss och prisförslag. Det kan också ger er många ideer som ni själva inte har idag. Det ska vara kostnadsfritt.
 
Quisth skrev:
[bild]
En fråga, var är syd och var är norr. Att ha rätt ljusflöde i köket var det viktigaste för oss. Utifrån det planerade vi var vi ville sitta och äta. Därefter planerade vi kökets fasta inredning. Hörnor är bra arbetsyta som ger mycket yta, att lägga en spis eller skåp där gör att mycket Luftigt behaglig yta försvinner.
 
Som andra redan skrivit behöver man lite mer kött på benen för att kunna göra ett förslag:
- I vilken del av köket/vid vilket fönster vill ni helst sitta och äta?
- Var är murstocken placerad?
- För att kunna placera kyl + frys + högskåp för ugn/mikro vid murstocken behöver den vara några cm till, eftersom man brukar ha dekorsidor/täcksidor ytterst - går den att bygga på eller är den rentav 184 cm och lodrät?
- Kan ni dra vatten/avlopp var som helst?
- Kan ni dra ventilationen var som helst (man bör undvika 90-gradersböjar och alltför långa fläktrör eftersom det bromsar ner luftflödet)?
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
...och jag tycker att Ikea är ett bättre val, så boka in ett möte där med eller kör en drop-in så får ni hjälp att rita av säljarna där.
När vi skulle byta kök gick vi till flera återförsäljare (~6) och bad om ritningsförslag och offerter. Ikea föll bort pga för få moduler och kundanpassningar, trots att priset var typ hälften.

Valet av leverantör berodde mer på designern som lyssnade på våra önskemål än skåpmodellerna. Vi ritade kök i 3 månaders tid efter att vi själva kände att vi inte fick ihop det.
 
Köksskiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har lekt lite med IKEAS kitchen planner. Vad betyder numren:

1) Högskåp (skafferi)
2) Diskmaskin
3) Diskbänk med två hoar
4) Bred lådhurts
5) Spis
7) Smal lådhurts
8) Sköljho
9) Hörnskåp
10) Lådhurts
13-15) Lådhurtsar
17) Fläktskåp
16, 18, 19) Överskåp 100 cm höga
20-21) Kyl & frys med överskåp
22-23) Vitrinöverskåp 100 cm höga

Några tankar:
Är man många i köket anser jag att mycket bänkyta är det som är allra viktigast. Jag har valt att ha diskmaskin och ugn på "vanlig" höjd och prioriterat bänkyta. Bordet är satt vid murstocken för att kunna få ut så mycket "kök" som möjligt. Nackdelen är att man inte sitter vid ett fönster. Vid den vänstra väggen har jag satt 3 lådhurtsar och 2 vitrinskåp för att kunna ha porslin etc nära bordet.

Jag har satt in 2 st platser med vatten i köket. Det är guld värt när man är många att kunna skölja grönsaker samtidigt som man diskar en plåt.

Några idéer. Jag ser fram emot att se andras. :)
 
  • Gilla
Martin Ericson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt valt bort sköljhon till förmån för bänkyta. Mer praktiskt, och ser prydligare ut. Plåtar kan man köra i diskmaskinen (även om de fyller halva maskinen).
 
En fundering,
vad kommer detta kök att kosta er totalt och vad skulle det kosta att låte en inredningsarkitekt ge förslag på planering? Kan ju vara värt att väga denna kostnad på rådgivning i förhållande till totalkostnad.
/Nyfiken
 
två hoar tror jag inte är så dumt precis som Ceril säger. är det något som jag stör mig på i vårt nuvarande kök så är det att vattnet blockeras så fort nån plockar ur/i diskmaskinen. Jag skulle nog ta hörnskåp istället för 1 (skafferi) mer bänkyta då också plus luftigare.
 
bh_kok1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bh_kok2.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bh_kok3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspiration bara :)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Har ni lediga pipor i murstocken kan ni sätta in vedspis också. På 180cm murstock får ni plats med häll (80cm), vedspis (50cm), och en liten mini-ho (30-40cm). Vi valde en liknande variant. Vår vedspis är 50cm bred och har ett säkerhetsavstånd till brännbart på bara 3mm. Ångrar inte en sekund att vi satte in den. Vi har också två hoar. Den lilla i direkt anslutning till hällen för att hälla ut hett vatten och fylla på kastruller etc. Den fullstora utmed en annan vägg för disk o.dyl. När ni ändå har golvet öppet gissar jag att det är en rätt liten merkostnad med ytterligare en ho. Den lilla är också bra att ha när den stora är belamrad/upptagen.
 
Ceril skrev:
[bild]

Jag har lekt lite med IKEAS kitchen planner.
Lite återkoppling på förslaget.

1. Avståndet mellan skafferi och kyl är ca 6 meter vilket jag tycker är för långt.
2. Avsaknaden av ordentliga sammanhängande arbetsytor. Kavla ut en deg för vetebullar och hela ytan är upptagen.
3. 2 tappställen är bra, men behöver TS verkligen en extra ho för att diska plåtar? Personligen kan jag räkna de tillfällena under året då vi diskar plåtar, typ julskinka och kalkon.
4. Placera diskmaskinen de skåp där porslin förvaras. Skönt att slippa bära runt på porslinet. Bestickkorgen kan oftast lyftas ur diskmaskinen.
5. Överskåp som överlappar i hörn(18 och 19) är inget vidare. Har Ikea en hörmodul?
 
Hej, Jag råder er att gå till den kökstillverkare ni ska köpa köket av. Om det är Ikea, så hjälper de er att rita, antar jag.
Det är bra att rita, klippa och klistra själv, MEN det blir allra bäst när en som är van är med och planerar. Mvh, Christel Månsson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.