Hejsan
Jag funderar på att ha en IP kamera (inomhus) i stugan för att kunna hålla koll på saker och ting. Har bara mobilt bredband där, så jag undrar hur det fungerar med en sån där IP kamera, hur mycket data projektet slukar. (kontantkort är tanken).
Förbrukas datamängd hela tiden med en IP kamera, eller bara när jag liksom loggar in på den?
Eller finns det andra fiffiga enkla lösningar kanske?
(Hela detta exprimentet är av typen lågbudget så jag vill inte göra några stora investeringar alls.)
Mvh Peter
 
Om du lagrar data lokalt i stugan, tex. på ett inbyggt minneskort så kräver den ingen bandbredd.
Det som drar är bara när du tittar på kameran från annan plats, då går det åt, med den upplösningen jag kör på ca 1MB/minut.
Du kan med andra ord kolla tills du tröttnar på din tomma stuga för 1GB.
Lycka till!
 
M
Du kommer bara överföra data när du tittar på den så till vida att du inte konfigurerar kameran att lagra allt inspelat material på nätet / externt.

En webbkamera för 5-600:- löser säkert det du vill åstadkomma om du inte har några specifika krav som den skall klara?
 
M
Och just det - angående hur mycket data den förbrukar: du kan räkna med att en timma i HD-upplösning (720p) konsumerar ungefär 7GB data.
Men det måtte vara jäkligt träligt att sitta där och uggla en hel timme på en tom stuga :)
 
När mobila bredbandet inte kommunicerar kopplar det ner, du behöver därför en server som går ut på nätet och och lyssnar på anslutningar antingen genom dynamisk dns tjänst eller en molnserver du kan ansluta emot med app eller dator.

Om du bara spelar in vid rörelse och larmar, tex skickar mail vid rörelse sparar du på datatrafiken
 
Tack så jättemycket för alla svar! Nu har jag lite mer kött på benen och ska göra ett test och rigga upp en enkel d-link vid nästa besök. Lär väl återkomma med fler funderingar. :D
 
M
Om du inte hunnit köpa router och så än så kolla på Dovado Tiny!
Den har stöd för att köra operatörens USB-dongel rätt in i sidan och strular otroligt sällan. Du kan även ställa in att den skall hålla 3G-anslutningen vid liv samt starta om både sig själv och dongeln automatiskt om internet slutar fungera.
 
  • Gilla
__Peter__
  • Laddar…
peternicklas
Lagra stora filer lokalt i stugan. IP kameror har i regel en funktion att de skickar en bild via epost om något triggar kameran.
 
  • Gilla
__Peter__
  • Laddar…
M
Jag tror du tänker på typen "riktiga övervakningskameror" nu va? Typ från Axis? Som jag förstår det så är det inte den budgeten som TS är ute efter.

En vanlig webbkamera med inbyggd webbserver t ex kommer ge TS funktionen att han kan ansluta mot kameran hemifrån och se bilder/video utan något behov av mellanlagring (dyrare).
 
peternicklas
Finns vanliga kameror med SD kort och extern åtkomst. D-link har. Provade några i huset men de åkte tillbaks direkt p.g.a. mycket dålig bildkvalitet. Köpte istället på Ebay med Sony 2 MB sensor, SD kort, extern åtkomst mm. 700:-/st. Har man en router med USBfunktion så kan man lagra filer på en extern hårddisk kopplat till routern. Man kan använda FTP funktion mot en NAS, man kan använda molnfunktioner, app i telefonen....

http://www.ebay.com/itm/1080P-2-0MP...-in-SD-32GB-/400953318073?hash=item5d5aae1ab9
 
Redigerat:
M
M
Absolut - håller med om att du presenterar en bra lösning, men jag tror att den ligger utanför TS budget.

Vi hade skitfina Axis-kameror på jobbet som gjorde samma sak, började spelade in 10sek innan rörelsedetektorn löste ut, fint webbgränssnitt med streaming av inspelat material osv, Men det kostade lite också ;-)
 
peternicklas
Marcussjogren skrev:
Här är ett exempel på kamera. Aldrig testat den så jag har ingen aning om hur den verkligen är. D-Link är väl inte heller kända för genuin kvalité, men den är ett bra exempel på vilken typ av kamera du behöver (den har webbserver inbyggt).

[länk]
Det var en av de som jag provade, skickades tillbaka omgående.
 
M
Ja som sagt - D-Link är inte känds för sin kvalité :)
 
D
Vad exakt ska du ha kameran till? Är det inbrottsbevakning kommer du behöva köpa en IR-detektor som triggar kameran. Ingen mjukvara som finns i kameror kommer fixa rörelsedetektering utan att ditt abonnemang kommer ätas upp på en kvart så fort solen ligger på i fönstret. Ska du däremot bara kolla ifall källaren är fylld med vatten kan du ta vad som helst och följa övriga råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.