hej,
jag känner en jättebra kille som spränger både inne och ute. Vi använde honom för ett jobb i källaren och han heter Olle tel: 08-28 01 25, träffas bäst på kvällar.

Ulf
 
Är det bara en liten knalle är ett alternativ att göra jobbet själv mha snigeldynamit. Cramo hur ut nödvändig utrustning (Cobra, borr m.m) samt säljer dynamiten.

Har också fått tips från en granne om någon billig metod där man skjuter små skott i borrade hål, vet inte vad detta kallas men man slipper sprängbesiktning och spar mycket pengar.
 
Snigeldynamit i all ära. Det blir dyrt, 20 cm mellan borrhålen. Räkna först hur många liter det går innan.
Kom även ihåg att kolla borrstålet om du hyr en Cobra. Om det inte är nyslipat kan du lika bra knacka för hand :-[
Det finns även spräckkilar, fungerar mycket bra om det finns en fri yta dit kraften kan riktas.
Vet inte var man får tag i kilarna, han som sprängde hos mig använde dessa på ett par ställen
 
Jag lånade en mojäng som man sprängde med på egen hand med små patroner med krut. Den heter bergknäckaren eller någe sånt. Man borrar ett 40-60 cm hål, häller i vatten, stoppar i en - tre patroner längst ned sätter på en trattliknande stålgrej på toppen av hålet med en tändhatt, lägger på massor av mattor och drar sedan i spaken, nej snöret skall det vara. Sedan säger det PANG och allt flyger iväg. Det går att spränga 50 cm åt gången. Jag sköt 80 salvor till en kostnad av kanske 8-10 tusen.

Ett villkor va visst att man skulle vara över 18.

Det är inte många som känner till den här prylen, ingen på uthyrarfirmorna hade hört talas om den. Heter även Boulder Buster eller nåt sånt.

Hälsar Ingvar
 
Ett annat alternativ för att få bort berg är att elda (värma upp) på berget och sedan hälla på kallt vatten.
Det är samma metod (tillmakning) man använde i gruvbrytning innan krutet fanns. Jag har testat detta för att ta bort mindre berg som låg ivägen vid grundläggning. Polaren har spräckt större stenar och detta fungerar verkligen. Ett tips kan vara att använda grillkol så att man slipper eldflammorna bland bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.