Bergvärme borras ju drygt 200 meter ner. Antar man då bara får borra rakt ner i sin egen tomt och inte snedda in på grannens tomt vid 100 meters djup?
 
peternicklas
fubar skrev:
En privat vulkan på tomten, eller iaf ett litet askmoln? -Sådana saker går ju inte att förhindra med regelverk. :)
Finns redan. Framkallande av fara för allmänheten eller något sådant kallas det för.
 
Nyfniken skrev:
Jordens krökning gör ju att tomten krymper ju längre ner du kommer, så när du börjar närma dig mitten så är du inne och gräver på grannens tomt. ;)
Men man kan, under begränsad tid, hävda äganderätt till en ansenlig mängd stjärnor! :D
 
Just nu håller man på och diskuterar lagstiftning runt drönare som skall distribuera varuåaket, pizzor och annan mat, medicinleveranser och lite av varje. Utöver det kan snart sagt vem som helst som är lite nyfiken skaffa en med kamera. De kommer av naturliga skäl att färdas på en betydligt lägre höjd än flygplan, och upplevas som mycket mer störande även om de inte låter så mycket.

Juridiken är ganska så frånvarande. Idag räknas drönare som luftfarkost, men det lobbas intensivt för att man skall få ta luften i anspråk lite som man vill. För dem som bor nära lager, populära restauranger etc kan det handla om hundratals överflygningar per dygn. Risken att drönare störtar finns naturligtvis, och några kilo drönare som kommer från 100 meters höjd vill man inte ha i huvudet. Det här kommer verkligen att påverka hur mycket av luften ovanför en tomt man kommer att äga,
 
Nusnäs skrev:
Intressant diskussion - jag tror jag ska stänga luftrummet över min fastighet för flygtrafik - men hur övervakar jag att det inte kränks?
Kanske måste skaffa eget jaktflyg - det blir dyrt det här.....
Du har inte möjlighet att göra det. Redan i flygets barndom så insåg man att det var opraktiskt att förhandla med varje markägare man flög över, och att allmännyttan av en fungerande luftfart var större än besväret för markägaren, och gav därför flyget rätt att röra sig fritt ovanför fastigheter.
 
Mikael_L
Jag har fått för mig att man i princip bara äger markytan.

Fyndigheter i marken tillhör staten eller den som mutat in området.

Luftrummet över fastigheten förfogar man inte heller över, det är ett allmänintresse, bl.a luftfart.


Sen som om inte det räcker så kan marken exproprieras, man har en mängd begränsningar såsom strandskydd, natura2000 osv. Och så ska det sökas bygglov och några nissar, som inget vet, beslutar lite hipp som happ mellan två kaffekoppar vad man inte får göra.


Så i slutänden tycker jag det mest känns som att man inte äger ett dyft.

Man har bara lagt ut en jäkla massa pengar för att garantera sig framtida gråa hår!
 
Mikael_L
Den enda gången fastighetsägaren verkar äga det som är nere i marken är väl när man hittar miljögifter. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.