Byter gamla vägguttag och på några ställen förgrenar sig systemet så att det sitter tre ledare per skruvplint.
Är det OK eller bör jag förgrena med toppklämmor istället?

/Dea
 
Det är fabrikatberoende så du ska egentligen titta i bruxet, om det finns något för uttag (har aldrig sett detta) eller fråga tillverkaren. Men det brukar framgå ganska tydligt av uttaget också. Vissa uttag har tydliga markeringar för två ledare, andra har bara en stor gemensam hissklämma och sämre uttag en lite skruv. Om du snabbt och enkelt kan knö in 2-3 ledare och få dessa att sitta bra vid ett dragprov då kan du med stor säkerhet lita på att det fungerar.

Annars är det rent allmänt mycket sunt att förgrena med toppklämmor bakom uttag och strömbrytare så att det inte förekommer några ovidkommande ledare på terminalerna till uttaget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det blir dessutom ofta mycket "knöligare" att montera uttagen om man ansluter fler än en ledare i själva uttaget så gör som Bo föreslår koppla bakom uttaget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller prova med ABB Jussi´s uttag, som har anslutningar för 4 trådar.
 
Det är Elko RS så det är hissklämmor. Två trådar kändes ok hanteringsmässigt men för tre följer jag rådet med toppklämmor
 
nisse123 skrev:
Eller prova med ABB Jussi´s uttag, som har anslutningar för 4 trådar.
Tack för tipset men jag sitter redan med ett par lådor Elko RS....
 
Ja du nämnde det först i inlägg #5

Mitt minne är dåligt men har inte Elko RS två skruvterminaler för två ledare var, eller har den två blindplintar? Men hur som helst, fler ledare ökar knöligheten och minskar lämpligheten.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja du nämnde det först i inlägg #5

Mitt minne är dåligt men har inte Elko RS två skruvterminaler för två ledare var, eller har den två blindplintar? Men hur som helst, fler ledare ökar knöligheten och minskar lämpligheten.
Beror på om man har snabbplintar men de jag använder har bara snabbplint och blindplint. Snabbplint i bakkant på uttagen är kärlek.
 
Dom med snabbplint har även hissklämmor på andra sidan uttaget som internt är sammanbunda med snabbplintarna. Dom har inga blindklämmor.
 
Har nu testat rent praktiskt och det funkar att ha 2 st 1,5mm2 i samma hissklämma men inte 2 st 2,5mm2..
För att vara konsekvent körde jag toppklämmor överallt där det blev mer än en ledare per plint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.