Upptäckte när ventilation skulle rengöras av en firma att en del av ventilationen inte är påkopplad.
Så måste riva ett innertak mm. Firman som hittade detta, sa att detta är ett byggfel.

Huset är byggt av JM för 11år sedan. Kan man på nått sätt begära ersättning för detta?, från JM eller hemförsäkringen..

Eller är det bara att betala och vara glad själv?! :)
 
11 år sen, då ska väl garantitiden normal gått ut efter 10 år, om man använt AB / ABT ?

Eller tänker jag helt fel i entreprenadjuridiken? Känns som det var för länge sen jag tänkte på detta, fast jag jobba efter ABK på heltid
 
Helt korrekt, 11 år är tyvärr för sen reklamationstid såvida inte någon utfästelse gjorts i avtalet men mig veterligen finns ingen hustillverkare som avtalat ansvar för så lång tidsperiod. Reklamationsrätt och garantivillkor gäller generellt 2-10 år beroende på vad det gäller.
 
Hur fan kunde man missa det vid OVK. Skall ju göras innan man får lov att flytta in. Tror reglerna såg likadana ut för 11 år sedan
 
Det hindrar ju inte att man kan försöka reklammera till JM. Det är inte omöjligt att de tar på sig när det är ett så flagrant fel. Men det är ju isåfall ren goodwill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.