Hej! Vi har just köpt en lägenhet och har tänkt göra en bokvägg, eller vad man ska kalla det. En hel vägg med en massa hyllplan helt enkelt. Nu funderar jag dock på om det är blåbetong i väggarna :/ Huset är byggt på 50-talet. Jag skrapade fram pulver ur ett borrhål och då kom det här ut (bild). Vad tror ni, kan det vara blåbetong? Färgåtergivelsen är bra.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
må hända att det kan vara vanlig lättbetong.
svårt att säga
 
Nej, det ser inte ut så.

Vad är anledningen att du frågar?

Om det skulle visa sig vara blåbetong, vad hade du tänkt göra ?

Det är ju knappast läge att riva väggarna :x
 
Vi har blåbetong överallt och den blå tonen går inte att ta miste på. På vissa ställen är den mer åt det gråa hållet men alltid med lite blått i. Tror att den ibland kan vara utblandad med vanlig lättbetong eller så är det olika fabrikat?
 
SBH skrev:
må hända att det kan vara vanlig lättbetong.
svårt att säga
Okej så all lättbetong har alltså inte blåbetong i sig?
 
@tgrr Ja det här är väl inte så blått egentligen, mer än att det är blåaktiga stenflisor i den möjligtvis.
 
S
Funnie skrev:
Okej så all lättbetong har alltså inte blåbetong i sig?
nej. för sjutton. finns blandade leverantör och sedan lika många olika sorters lättbetong.
 
Men jag antar att ni är bekymrade pga ev höga radonvärden? Bor som sagt själv i ett hus där de flesta väggar är i blåbetong och radonvärdet är trots det under den rekommenderade nivån, och då kommer en del av radonet från marken också så det är inte bara från betongen. Dvs, bara för att man har blåbetong så behöver inte radonvärdet vara högt.
 
Ja precis, det är det som bekymrar mest.. Okej men då låter det som att det ev inte är blåbetong och att om det är det så behöver det inte vara så värst mycket radon i huset ändå. Tack för hjälpen!
 
Tips är att göra en mätning, man placerar ut dosor i huset som ska sitta ett par månader under den kalla delen av året sen skickar man in dem för att få veta årsmedelvärdet. Kan vara skönt att veta hur högt värde man har, tycker att det verkar vanligt att folk inte tänker på att radon även kan komma från marken och inte bara från själva byggnadsmaterialet.
 
Blåbetong är precis som den vita Siporex i konsistens, om man borrar el sågar i det blir det bara pulver.

Det på bilden har olika stora bitar, ser mer ut som man borrat i Leca, betongsten el nån typ av slaggplatta.
 
Jo jag har funderat på att placera ut mätare faktiskt. Det kan vara bra att veta..kanske..
 
Ja det är lite olika stora bitar, det stämmer. Det var väldigt lätt att få ut pulvret ur borrhålet, det var poröst! Men ett fint pulver är det inte, som det verkar.
 
Vi har också blåbetong i "källardelen" på huset och det där ser för ljust ut. Blåbetongen är tydligt färgad, lite som bly färgad.
Här har du två bra exempel bilder:
http://www.umea.se/images/18.3343915a13c39d4211969af/1361888393452/Blåbetong.jpg
http://www.lindenytt.com/app/uploads/2015/04/1308.jpg

Blåbetong är sällan "farligt". Vi har väldigt låga nivåer i vår och 2 av 4 dosor gav inte ens utslag på blåbetong när vi mätte. Vi har målad fiberduk och puts på alla blåbetong väggar.

Mät om du är orolig...
 
Ja det behöver ju inte vara några farliga nivåer trots att det är blåbetong.. Jag har tittat på pulvret idag i dagsljus och det ser rätt grått ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.