Det brukar väl vara en utstickande klack på kanske en 5 cm.
 
Oldboy skrev:
Det brukar väl vara en utstickande klack på kanske en 5 cm.
Efter vidare utgrävning kom det fram att det var hård lera. Nu har jag hittat skarven mellan plattan och leca blocken. Räcker det 5 cm under skarven för mattan eller ska jag gräva mer?
Just nu när jag vattnar och lösa upp leran, det bara rinner igenom väggen in till garaget. Ska man sätta igen skarven med cement?
 
5 cm för mattan bör räcka, men det är bättre om du kan få det till 10 cm, och helst till underkant av plattan. Plattan suger också vatten så att du kan få golvfukt inne, men bara om vatten blir stående upp mot plattan.

Väggputsen bör gå ut över plattans utstick, så att inget vatten kan bli stående där, utan fortsätter nedåt. Så om det inte är så så kan du med fördel mura/putsa skarven så att vatten som rinner längs med väggen fortsätter ner förbi sulan.
 
Oldboy skrev:
5 cm för mattan bör räcka, men det är bättre om du kan få det till 10 cm, och helst till underkant av plattan. Plattan suger också vatten så att du kan få golvfukt inne, men bara om vatten blir stående upp mot plattan.

Väggputsen bör gå ut över plattans utstick, så att inget vatten kan bli stående där, utan fortsätter nedåt. Så om det inte är så så kan du med fördel mura/putsa skarven så att vatten som rinner längs med väggen fortsätter ner förbi sulan.
Det är en konstig konstruktion. Det är putsad 3 st Lecablock, ner till skarven. Det som jag trodde ska vara plattan är en till Lecablock !
Grävde 10cm under skarven, då har jag kommit till grus. Gräver kag mer då är det lera igen under gruset.
Att det är en lecablock till föstår jag mig inte på. Kan det vara så att de har gjort en ram med lecablock och sen satt plattan inuti ramen?
 
Hur sätter jag mattan runt stupröret i bilden? Bakom röret eller franför!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rosorna är orörda, grävde bakom dem.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Det är en konstig konstruktion. Det är putsad 3 st Lecablock, ner till skarven. Det som jag trodde ska vara plattan är en till Lecablock !
Grävde 10cm under skarven, då har jag kommit till grus. Gräver kag mer då är det lera igen under gruset.
Att det är en lecablock till föstår jag mig inte på. Kan det vara så att de har gjort en ram med lecablock och sen satt plattan inuti ramen?
"

Ja det låter ju lite märkligt. Kanske är det som du säger att det kan vara en ram som de lämnat kvar.

Då behöver du nog putsa ut över och en bit ner, (så långt som möjligt), över den sista Lecastenen, och sedan sätta mattan utanpå.

Mattan ska gå bakom stupröret. Är det betong/murbruk som de slafsat på ut till och runt stupröret? Har det varit tänkt som ngn märklig form av vattenavledare, el var det bara så att de fick en del bruk över som de tippade ner där?
 
Jag tror de hade bara lite bruk över och hällde dit.
Så ligger det till enligt bild:
Först 3 st lecablock, sen kommer en till under den tredje där som vanligvis plattan ska vara. 10cm under skarven är det grus. Plataan ligger på andra sidan av blocken.
Inte lätt att lägga mattan bakom röret. Röret svänger in, vid skarven. Då måste jag klippa mattan för röret som inte blir tätt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det vara riktigt så måste du flytta ut röret några cm så att mattan får plats bakom. (Vilket du förmodligen inte är helt sugen på?) Tyvärr är det ju dessutom en skarv på röret där i nivå med plattan vad det ser ut som, och den kan ju också börja läcka med tiden.

Jag har inte några bra idéer annars. En tvivelaktig "lösning" är att lägga mattan där du kan och sedan slaska ner betong runt röret och mot mattan, men det är tveksamt om det håller tillräckligt tätt då mattan är mjuk och flexibel. Skulle det sedan visa sig att det inte håller tätt så blir det ett helsicke att försöka göra om.
 
Ok, Oldboy
Tack för dina tips. Tänkte sätta murbruk B eller finbetong (villen?) på skarven och sen sätta dit mattan.
Har höga förväntningar att det funkar.
Vi får se.
 
Betong använder man väl bara till sulan?
Grund/källare är putsade, och det är putsen som dras ut med fall till sulans ytterkant, så murbruk för skarven.
 
S
Matstj skrev:
Hur sätter jag mattan runt stupröret i bilden? Bakom röret eller franför!

[bild]
jag skulle bila bort betong så det blir slätt. om det går
 
Oldboy skrev:
Betong använder man väl bara till sulan?
Grund/källare är putsade, och det är putsen som dras ut med fall till sulans ytterkant, så murbruk för skarven.
Murbruk blev det. Glömde förvattna ett par meter. Men det verkar sitta ändå. Tänkte först sätta betong för att bli tätare men som du säger murbruk sitter bättre.
Köpe platon mattan, bra pris idag på k-rauta. Nu kvar står bara att sätta dir mattan och fylla på jorden.
 
SBH skrev:
jag skulle bila bort betong så det blir slätt. om det går
Den här biten ger huvudvärk. Försökte ta bort betongen men det sitter väldigt fast. Röret kommer förmodligen att gå sönder. Om jag tar bort den då sitter ändå block bakom röret som förhindrar att mattan kan sättas dit. :(

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte ta en vinkelslip med stenskiva och skära tunna skivor ca 5mm och knacka loss dem vartefter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.