Hej!

Vårat ventilation system (30 år gammal) slutade fungera.
Öppnade luckan och märkte att motorerna har stannat. Spreyade lite med WD40 och de kom igång men kullager lät inte bra.
Kollade lite på nätet och hittade mera info om hur man öppnar motorn så jag gjorde en liten film om det hela. Hoppas att andra vågar sig på att byta kullager istället för hela motorn.
Jag köpte mina 4st på Jula med 60 kr/st (8mm x 22mm).


[video=youtube;fEFalkwfS50]https://www.youtube.com/watch?v=fEFalkwfS50[/video]
 
  • Gilla
lego och 3 till
  • Laddar…
Stiligt!!
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Tjusigt, men du skulle tagit dig tid att rengjort fläktvingarna. smuts och beläggningar kan skapa obalans och ge missljud och kortare livslängd på lager.
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Försökte byta lager i veckan på Bahco Minimastermotorer från 1984 som börjat låta. Tyvärr kom lagren inte av axeln som i denna film utan satt fast. Eller rättare sagt - det inre lagret satt fast. Mina försök med polygrip var för futtiga för att få loss det.

Det är alltså det här lagret som inte kommer loss med motorn utan istället sitter stenhårt fast på axeln:

Skärmavbild 2015-12-06 kl. 18.31.44.png

Förslag på lösning?
 
Redigerat:
Claes Sörmland skrev:
Försökte byta lager i veckan på Bahco Minimastermotorer från 1984 som börjat låta. Tyvärr kom lagren inte av axeln som i denna film utan satt fast. Eller rättare sagt - det inre lagret satt fast. Mina försök med polygrip var för futtiga för att få loss det.

Det är alltså det här lagret som inte kommer loss med motorn utan istället sitter stenhårt fast på axeln:

[bild]

Förslag på lösning?
Har du provat spraya med WD40 och låta den ett tag?
Innan jag tog isär de sprayade jag överallt med WD40.
 
Claes Sörmland
Jag försökte med paraffinolja (det var den olja som fanns tillgänglig). Nu har det ju gått några dagar så kanske har oljan fått lagret att lossa?
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
E
Tja Claes! Det är ju jäkligt fränt att du ger dig på att byta kullager på en Minimaster från 80-talet :) Jag jobbar på företaget som byggde din Minimaster (då hette vi Bahco Ventilation, nu heter vi Fläkt Woods) Jag hoppas och tror att du är nöjd med en produkt som fungerat så pass länge men som med så mycket annat har även den här ett "bäst före datum". Det finns ett utbytesaggregat som även det heter MiniMASTER (RDKS) som har en driftskostnad motsvarande 1/4 av det du har idag. Så även om du lyckas sparka igång din gamla Minimaster så är den obotligt utdaterad både i återvinning och energieffektivitet. Vill du veta mer är det bara att höra av dig alt gå in på www.ventilationhemma.se MVH Erik
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hej Erik. Ni verkar ha slagit ihop en rejäl produkt eftersom att den har fungerat sedan 1984 utan större service. Någon igenisning skedde tydligen under de kalla vintrarna på 80-talet men annars problemfritt. Nu går den tyst igen efter att jag bytte ett av lagren (det som gick att få loss).

Vad är avbetalningstiden på en Minimaster RDKS om den ska betalas med den lägre driftskostnaden? Lagren kostade ju inte många tior så den gamla Minimastern utgör en tuff alternativkalkyl tills 80-talskonstruktionen havererar (någon kondensator borde väl ge upp snart). Jag funderar eftersom att det välisolerade 80-talshuset inte drar speciellt mycket energi efter installation av en luftvärmepump.
 
  • Gilla
gunric
  • Laddar…
E
Ha ha...tack! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för en Minimaster från -84 men jag tackar å företagets vägnar :) Utan att veta dina förutsättningar exakt så skulle jag gissa på att en investering i en ny MiniMASTER skulle betala av sig på ungefär 8 år (grovt räknat och då är installation ej inräknad då jag inte vet hur det ser ut hos dig). Då har jag bara tagit hänsyn till den faktiska driftskostnaden. Sen att den nya tekniken med roterande värmeväxlare, kontra plattvärmeväxlare som du har, är betydligt mer effektiv i sin återvinning och ger dig ett behagligt inomhusklimat är inte heller det otrevligt. Även om energikostanden gått ner iom att du installerat luftvärmepump innebär det ju inte att du vill "slösa" bort det du ändå betalt på en icke effektiv, återvinnande ventilation, eller hur? :) Kontakta mig om du vill veta mer: http://ventilationhemma.se/kontakta-oss/
 
Redigerat:
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Snailman
Har bytt alla fyra lagren nu efter 30 år, då en av motorerna börjar tjuta på nån hög frekvens typ syrsor, gjorde som i filmen på Youtube.

Var inga problem att få bort de gamla och dit de nya.
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.