Jag undrar om ni kan rekommendera något bra ställe för att köpa äppelträd, plommonträd, krusbärsbuskar m.m?

Har aldrig köpt sånt tidigare. Köper man det i någon butik eller är det vanligare att köpa på nätet?

Har försökt hitta lite priser på bla äpple och plommonträd. Men på det flesta ställen framgår det inte hur stora träden/plantorna är.
 
Växt/plantbutikerna eller vad det nu kallas brukar rea ut fruktträd nu i oktober. Nu har dom ju växt till sig rejält sedan våren också,
Åkersberga växtförsäljning heter stället där jag handlar och där är äppelträden nu 2-2,5 meter och kostar runt 1500kr om jag inte minns helt fel.
Men sök runt efter vad som finns nära dig.

Beställa har jag ingen erfarenhet av ännu men skriv gärna om du göra det och vart samt om det var bra :)
 
Claes Sörmland
Fruktträd är bäst att köpa svenskproducerade - då får du sorter och rot som fungerar bra här. Postorder kan vara lite knepigt eftersom de är så stora så plantskola är oftast bättre. Precis som Amandolo skriver så börjar plantskolorna sälja ut nu för att slippa vinterförvara en massa material. Hos stora kedjor utan vinterförvaring som t ex Plantagen och Hornbach så är det vanligen halva priset från mitten av oktober. En utmärkt tid för plantering i Stockholmsområdet. Pris på träd beror på storlek. Vanliga treåriga plantor brukar kosta kanske 400-500 kr innan rean. Zetas har prislistor på nätet och de representerar de lite högre priserna i handeln.
 
Hornbach i Sundbyberg hade inte många träd kvar när jag var där under veckan. Jag tycker att det finns så många olika sorters träd att det är värt att läsa på lite om egenskaperna och sedan försöka bestämma sig vilka sorts ympstam och frukt man helst vill ha. Vissa träd blir stora och andra mindre, vissa frukter mognar på sommaren och andra på senhösten.
Även en endagskurs i trädbeskärning tycker jag kan vara välspenderade pengar. Kan vara bra att få instruktioner från en kunnig pomolog och även få öva på stora träd.
 
Jag skulle rekommendera att kolla på Gustavshill ute på Ekerö. De har väldigt bra kunskap och bra växter.

/David
 
Jag rekommenderar att åka till en lokal trädgårdsbutik/plantskola. Dom har ofta riktigt bra kvalitét om det är en bra butik. Och nu är det dessutom halva priset hos många.
Om man beställer på nätet kan du heller inte välja ditt träd, i butiken kan du kolla på trädet och välja ett fint exemplar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.