image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det öppen upp i nock från vardagsrum till övre plan. Resten av ovanvåningen finns där tre sovrum och ett barnrum. Vi önskar större boyta och skulle vilja ha ett allrum på ovenvåningen och skulle vilja bygga ett golv/ tack. Men det finns inga synliga bjälkar att bygga på. Är det möjligt att bygga ändå? Samt att där är höga fönster som behövs bytas ut eftersom de övre fönsterna kommer annars hamna mitt i golvet. Går detta att lösa?

( lånade bilder från ett tilltänkt husköp)

Mvh emelie
 
Redigerat:
Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig. Jag har noll koll...
 
Men visst går det.
Bjälkar finns nog, men de är inbyggda så man får väl knacka hål på gipsen.
Fönstren har du ju sett själv, om det är två staplade på varandra går de säkert att ta bort det övre.

MEN med erfarenhet från min lilla by.
Kontrollera först om du får utöka boytan enligt detaljplanen.
Vi har ett hus i byn som utökades med en våning och fick för stor boytan så man fick helt enkelt såga bort en bit av bjälklaget och göra öppet upp till övervåningen.

Protte
 
  • Gilla
Emenisan
  • Laddar…
Tålamod... Du får ge det lite mer tid är 20 minuter ;-)
Ja, det ska gå bra att bygga igen det, men det kostar nog en hel del.
Ja, det går att byta mot mindre fönster. Dock blir det väl väldigt mörkt däruppe? Ansöka om lov för takkupa (vilket även ökar ytan rejält) eller takfönster kan vara en bra idé.
 
  • Gilla
Emenisan
  • Laddar…
Åh tack! Det med detaljplanen har jag aldrig tänkt på. Det ska jag kolla upp!
 
Tålamod är inte starkaste sida�� Takfönstret har jag också funderat på. Tack!
 
Går gör det givetvis, men det kan bli rätt omfattande arbete.

Frågan är väl hur mycket yta man vinner, det blir ju snedtak på hela ytan. Fast om man dessutom kan bygga en rejäl kupa så blir det en del yta.
 
En fråga, hur tar man reda på innan ett husköp om man får ändra boytan på detta viset? Har du någon aning om det. Har läst mig till att man är anmälningsskyldig till byggnadsnämnden om man vill ändra planlösningen avsevärt. Men det blir svårt att göra innan ett husköp ju. Tack på förhand.
 
Nä, det är inga problem att fråga om det innan man äger huset. Man kan till och med ansöka om bygglov i förväg.
 
  • Gilla
Emenisan
  • Laddar…
Frågar man byggnadsnämnden om det då alltså?
 
D
Men det lär ju knappast bli mycket ökad "officiell" boyta att tala om, då man till största del räknar bort de delar som har lågt till tak.
 
Sant men när man ändar i stommen på huset ( bjälklaget i detta fallet) så är man skyldig att göra en anmälan vad jag har förstått. Och den anmälan kan avslås. Hör till saken att detta är ett område med exakt lika hus som ligger i rader. Så vet inte om det blir svårare att ändra då, vad gäller takkupa tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.