Klurifix skrev:
Man ska inte använda linolja på ytor man tänkt lägga mat på, exempelvis bänkskivan bredvid spisen.
Jaså? Är det farligt? Då är det hälsosamma brödet med tillsats av linfrö också ohälsosam?
gaia
 
Nu har även jag fallit och idag inhandlat ett köksbord i oljad ek. Sidan http://www.linolja.com/linolja.htm var bra, tänkte beställa linolja därifrån om ingen nu hojtar och säger "nej gör inte det för att..." Sen skall jag alltså koka den och olja in bordet med varm olja? Skall detta göras INNAN bordet börjar användas tills det är mättat eller?
 
Ni som testade linoljor i höstas, hur har det gått.
Ser det bra ut och vilka produkter ska man ha till en köksbänk nudå?
 
Vill bara tipsa om att Biltema har en Teakolja som fungerar perfekt till min ekskiva. Kostar bara en bråkdel av de kända "fina" märkena.
 
Sophia skrev:
Nu har även jag fallit och idag inhandlat ett köksbord i oljad ek. Sidan [länk] var bra, tänkte beställa linolja därifrån om ingen nu hojtar och säger "nej gör inte det för att..." Sen skall jag alltså koka den och olja in bordet med varm olja? Skall detta göras INNAN bordet börjar användas tills det är mättat eller?
Lite "sena" men nu har vi också fallit och beställt ett köksbord i oljad ek. Hur gjorde du Sophia med ditt och din beställning?
 
haddirajan skrev:
Ni som testade linoljor i höstas, hur har det gått.
Ser det bra ut och vilka produkter ska man ha till en köksbänk nudå?
Jag är väldigt nöjd med min råa och kallpressade linolja som vi smort vår valnötsskiva med i köket. Vi körde ett par omgångar för att mätta skivan (nyfiken på hur det hade gått att värma oljan!) och nu är den i mycket bra skick.

Att lägga mat eller inte på bänkskivan känns inte som ett problem. Vem slabbar med sådant direkt på skivan om man varit dum nog att köpa en tjock ädelträskiva och lagt i köket....... ::)
 
Hej!

Den här diskussionen är ju nästan lika illa som den om isolering, ventilation och diffspärrar... :D

Hursomhelst. Dags för en pedagogisk sammanfattning!Jag vill använda linolja, rå kallpressad.

1. Hur oljar jag in skivan (metod och verktyg)? (massiv, stavlimmad ek)
2. Hur många gånger behöver jag göra detta?
3. Hur undviker jag gulning och andra fulheter?
4. Hur länge håller behandlingen/hur ofta behöver jag underhålla?
5. Smaksättning av mat, blöta tidningar och andra saker värda att uppmärksamma?

Ska köpa skivan snart så skynda er!! :D ;)

MrE
 
pelle.mia skrev:
Själva har vi använt en finsk olja bestående av olja och vax. (c:a 300 kr/halvliter) Måste säga att det blev fantastiskt bra. Oljan impregnerar träet till viss del, och vaxet lägger sig som en stenhård men tunn yta överst.

Supernöjd!

Ok men om man använder sig av en "vax olja", vad gör man sedan då, när det är dags att förnya. Måste man inte få bort vaxskiktet helt först innan man kan olja in den igen?
 
Eftersom flaskan vi fick med när vi köpte vår Spekvaskiva för fem år sedan helt uppenbart innehåller huvudsakligen linolja, och att skivan som ny luktade tydligt av samma olja, har vi efter studier av denna tråd valt följande:

Kokt linolja + balsamterpentin.

Våra skivor var ganska misshandlade och dessutom hade de inte fått den olja de hade behövt senaste året.

Inledde med excenterslip och 120 papper följt av 240. Slipmus med samma korn i hörnen och samma papper för hand över framkanten. Hällde på blandningen i proportionerna 50/50 och fördelade över ytan. Upprepade med 15 minuters intervall tills inget parti längre sög torrt. Torkade av överskott men lämnade en oljig hinna.

Dag två gick vi på med ren kokt linolja utan terpentin och lade en tunn hinna innan vi med polerdyna typ fårskinn på excenterslipen gick över skivan vilket gav en blank och som det känns hårdare yta.

Skivan ser fullkommligt fantastisk ut. Efter två dagar finns bara en svag doft av linoljan kvar och den kommer av erfarenhet att vara helt borta om en vecka!

 
jonas - kommer du över o fixar vår skiva också så blir det trä!
 
Vi hade låneskivor av bok innan vi fick våra "riktiga" måttbeställda bokskivor från IKEA. Jag testade med allt från olivolja till parafinolja men blev inte nöjd.

När våra riktiga skivor kom, medföljde det en burk med olja som på "IKEAspråk" heter "BEHANDLA", kostar ca 65 :- för en liter på varuhuset.

Bästa oljan jag någonsin använt! Den innehåller bl.a äkta kinesisk träolja samt ettt vax. Våra bokskivor är nu som ett konstverk i köket. ;D
 
danneoullis skrev:
jonas - kommer du över o fixar vår skiva också så blir det trä!
Nä!!! Men du kan få låna excenterslipen! ;)

Men faktum är att resultatet av tämligen liten arbetsinsats gjort att vi beslutat oss för träskiva i huset också. Vi hade tvärsäkert bestämt "att någon träskiva kommer inte i fråga"... eftersom vi var övertygade om att skivan var permanent förstörd.
Men nu när den är så gott som ny... What's the problem? :D

/J

 
Gör er själva en tjänst och prova Finishing Oil!!
Det finns förmodligen flera dussin leverantörer som säljer en olja de kallar finishing oil. Vilken leverantör menar du, och vad innehåller oljan?
 
Ok, från tillverkaren Liberon, en av de största leverantörerna av sådana här produkter. Jag såg att du tagit upp det i tråden bredvid.
Innehåller en del kinesisk träolja, blir säkert bra resultat.
 
B
Hej,

jag är ny här och hade en snickare hemma i helgen som bytte skåpluckor och bänkskivor i köket. Han tipsade mig om att olja in skivorna med 1 del linolja o 1 del lampolja. Detta har jag nu gjort 2 ggr. Tänker olja in dom minst 2 ggr till. Allstå, lampolja+linolja. Är det någon som hört detta förut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.