Jag har ett äppelträd (Gravensteiner) som sannolikt planterades i samband med att huset byggdes 1936. Det har hållits välklippt och skött med bred krona och ca 4 meter högt. Det har fram till i fjol givit riklig skörd med stora välsmakande äpplen.

I år har det enbart enstaka äpplen och bladen ser inte kul ut. Jag har tänkt att det nog är nån säsongssjuka som slagit till och normalt sett så har varannan skörd varit mindre i omfattning tidigare år.

En dag när jag råkade knuffa på trädet så gav det med sig och flyttade sig utan större kraft från min sida. Jag kan lätt få det i gungning. Det känns som om rötterna är avkapade strax under marknivå när jag gungar det.

Vad kan ha hänt? Kan man göra något för att få det att "sitta fast" i marken igen eller ska jag ta in en arborist för att få bort trädet? Stammen är lite hålig här och där men inga större skador som jag kan se. Nere i marknivå är barken borta på ena sidan trädet.

Jag vill gärna ha ett träd just på den plats där trädet idag står, det ger skugga till altanen. Om det visar sig att trädet inte går att rädda kan jag då plantera ett nytt träd på exakt samma ställe efter att gamla rötter är borttagna. Jag hörde att marken kan vara helt urlakad på näring där ett gammalt träd stått, stämmer det?

Ledsen för lång post, tacksam för alla svar jag kan få! :)
 
Du är nog bästa person själv att avgöra hur trädet mår. Sork kan kapa rötter, men det gäller nog i första hand lite mindre träd. Om trädet har tappat bark finns risk att det murknar ner i stammen.
Kanske en pomolog är bättre på att avgöra vad som är bäst att göra? Det tar några år för ett nytt träd att växa upp så jag tycker att det är ett ganska stort steg att ta bort ett fruktträd, speciellt om man har en normal stor villatomt som inte rymmer många träd.
 
Odla.nu är ett bra forum för så avancerade trädgårdsfrågor.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.