I huset vi bygger har vi gjort i ordning en matkällare som kyls med borrshålsvatten sommartid och värms med golvvärme vintertid. Tanken är att kunna hålla 12° året runt. Enkel separat självdragsventilation finns i utrymmet.

Med tanke på temperaturskillnaden; behöver man sätta diffusionsspärr mot de delar som vetter mot uppvärmda delar av huset?
En 29cm putsad Leca-vägg vetter mot en sval (15°) verkstad och taket (22 cm gullfiberiolering) i matkällaren vetter mot hallen som är uppvärmd med vattenburen golvvärme.

Någon som vet med säkerhet?
 
Hej, jag skulle göra enligt följande:

-Leca-vägg, ingen diffspärr, behövs inte med tanke på väggens tjocklek + den ringa tempskillnaden.
-Takisolering, är dessa 22 cm trossbottenisolering? Om du har plastfolie på hallgolvet så ska du inte ha ytterligare en folie.

Diffspärr är viktigt när isolerskikten är förhållandevis klena. Tyvärr har jag haft problem med att hitta vettig dokumentation kring kylrum/svalar. Här är alltid ngt:
http://www.rotrading.se/byggbeskrivning.pdf
 
Taket i matkällaren består av följande uppifrån:
- Höganäs rustikrosa klinker
- ROT-fix
- 31mm finbetong
- Wirsbo golvvärme
- 22mm golvspån
- 220mm trossbotten med glasull
- genomtrampningsfolie (ej 100% tät)
- glespanel
- 13mm gips

Det är frågan om, alltså. Konstruktionen är ju i princip som en trossbotten över en torpargrund, förutom att temperaturen är konstant.
 
Frågan är vad du har för taktemp i din matkällare. 16 grader? 18 grader? Det kan inte vara några anmärkningsvärda tempskillnade mellan källaren o golvet.

Själv skulle jag inte köra ngn diffspärr utan hellre takisolera med 5-10 cm frigolit, gärna falsad, om utrymme finns. Det lär väl inte uppstå kondens i frigolit utan vidare, vilket kan ske i stenull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.