Vad kompletterar/fyller man ut ett bjälklag med kutterspån med? Mer kutterspån har jag inget. Lösull? Eller ska det va nåt speciellt som lirar ihop med spånet?
 
Hej!

Jag skulle ta bort kutterspånet och fylla med lösull.

Inte kul med kutterspån om det börjar brinna...

/Jonas
 
Vill du ändå komplettera med spån så kan jag avvara några kubik förpackade i säckar som jag just skottat ihop på vinden. Jag ska ändå köra det till sopstationen senare. Säckarna finns för fri avhämtning i södra stockholm.
 
Om du hellre vill behålla kutterspånet och lägga ny isolering ovan på det så är Cellulosa (ex Warmcell, Ekofiber) ett bra alternativ..

Om du tar bort spånet så sätt dit plast innan du lägger på ny isolering. För att hindra att fuktig innomhus luft kommer upp på vinden.. = risk för kondens.

Samt ja det är enklast att lägga på lösull (finns att hyra en lösulls sprutare, kräver minst 2 man), går i värsta fallet att kratta ut..
 
Per-Erik skrev:
Om du hellre vill behålla kutterspånet och lägga ny isolering ovan på det så är Cellulosa (ex Warmcell, Ekofiber) ett bra alternativ..

Om du tar bort spånet så sätt dit plast innan du lägger på ny isolering. För att hindra att fuktig innomhus luft kommer upp på vinden.. =  risk för kondens.

Samt ja det är enklast att lägga på lösull (finns att hyra en lösulls sprutare, kräver minst 2 man), går i värsta fallet att kratta ut..
Ska man verkligen lägga plast uppifrån i facken, det blir ju liksom på fel sida om taket, eller?
 
ppalm skrev:
Ska man verkligen lägga plast uppifrån i facken, det blir ju liksom på fel sida om taket, eller?

Näe det låter inget vidare. Det är ju helt omöjligt att få ett tätt skikt om man lägger plasten på ovansidan.
 
Har man spån på vinden säg 20 cm är detta att likställa med 5-8 cm ull ungefär...Allt under 20 Cm lösull är bortkastade stålar vill jag påstå och i detta fall så slänger man plast ovanpå spånet...Isolerar med lösull 30 cm...Då uppfyller man ALLA krav som krävs... Plast...Plast och åter plast..samt en bra ventilation är huvudpunkterna vid tilläggsisolering av vindsutrymmen
 
MathiasS skrev:
Näe det låter inget vidare. Det är ju helt omöjligt att få ett tätt skikt om man lägger plasten på ovansidan.

Nää igentligen så ska den ju ligga i boytan.. Men om man ändå har tagit bort isoleringen & inte tänkt byta innertaket i hela huset så är det ju en bra idé att lägga plast där (läggs ju på den varma sidan)..  Även om det nu inte blir 100% tätt så blir det ju tätare änn vad det var innan..  Efter som man tänker lägga på bättre isolering & mer isolering så ökar ju risken för problem på just vinden. Och man bör då samtidigt försöka se till att så lite fukt kommer upp på vinden..

Det är min åsikt i allfall.. :)
 
I mitt fall handlar det i o f s om en bjälklag till en inredd vind - kanske skulle ha skrivit det... Isoleringsvärde saknar således betydelse, i mitt fall. Det jag undrade var bara om man kan/bör blanda gammalt spån med ny isolering av typ Isover/Paroc. Det är dessutom små ytor vi pratar om - jag ska inte riva upp hela vinden utan endast komplettera spånet i några fack.
 
då skulle i allafall jag lägga på Ekofiber eller någon annan Cellulosa.. Tex mera spån.. det är ju inte så noga efter som det bara en en ljud dämpande funktion i ditt fall..

Skippa plasten också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.