Akahigi
Hej!

Ska för första gången köpa grovsågat, kvartersågat, möbeltorrt virke. Ska bygga lite trappräcken och senare också lite möbler, bl.a. bokhylla.

Kommer ha bandsåg, plan/rikt och justersåg.

Har därför några frågor på novisnivå.

1. Vilken tjocklek ska man be om?
2. Hur mycket virke är 0.3m3 egentligen?
 
Tjocklek beror ju väldigt mycket på vad du ska bygga. Generellt så kan man såga ner grova plank till tunnare med bandsågen men det tar tid och är svårt till omöjligt beroende på längd på planken och storlek på bandsågen. Tunna plank kan visserligen limmas ihop till grövre men det kommer synas mer eller mindre. Räkna med att en hel del på tjockleken kommer försvinna vid rikthyvling.

0,3 kubik är t.ex 60 meter 25x200mm plank

Edit: Var kan du handla detta som privatperson? Vad är det för träslag?
 
Akahigi
Tänker i första hand trappräcke med lite grövre stolpar, över och underliggare, och smalare spjälor. Till bokhyllan är det ju en fördel om man kan såga ut lite större bitar. Vill gärna vara lite flexibel... Men hanterbart.

Grovsågat till 100mm?

Kommer ha en Ejcabandsåg:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Akahigi
Tillägg: Det är en såg jag har lite kontakt med, det är ask.
 
Hmm, möbeltorrt kvartersågat och du ska välja dimensioner. Det brukar vara så att man inte kan välja dimensioner och särskilt inte kvartersågat. Jag skulle inte tacka nej till 3m långa 2x12 tums raka och kvistfria plank, för de kan man göra mycket med. Sen är de otympliga och tunga, 0,3 kubik är väl ca 200kg och med beskriven storlek så får du 7 plank (30kg/st). Sugen på att se bilder när du väl bestämt dig!
 
Akahigi
lolukokasos skrev:
Hmm, möbeltorrt kvartersågat och du ska välja dimensioner. Det brukar vara så att man inte kan välja dimensioner och särskilt inte kvartersågat. Jag skulle inte tacka nej till 3m långa 2x12 tums raka och kvistfria plank, för de kan man göra mycket med. Sen är de otympliga och tunga, 0,3 kubik är väl ca 200kg och med beskriven storlek så får du 7 plank (30kg/st). Sugen på att se bilder när du väl bestämt dig!
Ska nog absolut kunna prestera lite bilder när det väl är sågat, gissningsvis om en månad. 😀

Men du tänker 50mm snarare än 100?
 
Jag läste möbler och och räcken och då tror jag 100mm blir jobbigt att hantera. Du skrev också grövre stolpar men kan du få kvartersågat endast 100x100...limma 2st 2-tum är nog mitt tips. Det kanske kan bli några stolpar 100x100 och resten 2-tum?

Det lilla jag sågat/torkat etc så är dryga 2 tum det vanligaste jag gjort. Funkar till det mesta, hyfsat hanterbart och behöver man grövre så är en limning enkelt.
 
Jag tror också 100mm plank blir ohanterbart och jobbigt, dessutom är det väl enbart stolparna som behöver vara o den dimensionen?
 
Akahigi
vectrex skrev:
Jag tror också 100mm plank blir ohanterbart och jobbigt, dessutom är det väl enbart stolparna som behöver vara o den dimensionen?
Ja, de kan jag ju limma... 50mm alltså?
 
Jag har några tråkiga erfarenheter med att köpa så tjockt det går och sen klyva. Om man ex ska ha en färdighyvlad planka som är 20mm tjock utgår jag hellre från 28 eller 32mm än en 54 som jag delar på mitten. Klyvandet kan på vissa plank göra att de beter sig väldigt underligt, interna spänningar släpper och de kan slå sig så man får 2 helt oanvändbara halvor. Gör man limfog med smalare plank spelar det mindre roll, då klyver man bara på bredden och inte på höjden.
 
I allmänhet är det ytterst svårt att torka snickerivirke som är mer än 2 1/2 eller aldra högst 3 tum (68-75mm) tjockt utan att det spricker. Ytan torkar nämligen snabbare än träet längre in i plankan. I synnerhet tretums brukar man nästan vara tvungen att lufttorka om det inte skall spricka alldeles för mycket.

Snickeriprodukter som skall vara inomhus har ju inga stora fuktrörelser så man brukar limma ihop grövre delar (tex. dina stolpar) av 2 tums (50mm) plankor. Sådana plankor går att torka relativt snabbt i virkestork utan allt för mycket sprickbildning.

2 tums okantade plankor sågade rätt igenom stocken är en standardvara i branschen. Om man vill ha breda tunna bitar som till exempel hyllplan är det vanligt att man sågar upp tvåtumsplankor till ribbor med den tjocklek man skall ha plus en rejäl hyvlingsmån. Sedan hyvlar man dem och lägger dem på sid och limmar ihop. Det blir limfogsskivor och de rör sig mindre än ett hyllplan eller trappsteg av en enda bred bräda.

Kvartersågning har man egentligen bara nytta av när man vill kunna göra sådana breda bitar i ett stycke. I byggnadsvårdssammanhang behöver man göra så ibland och vissa snickeridetaljer som skall vara utsatta för väder och vind blir hållbarare av en bred bräda i stället för av limfogsskiva. I vissa möbler av traditionell typ vill man också använda brett virke.
 
Man kan se det så här, hur tjock kan din justersåg klyva. det är inte många hobbysågar som tar sig genom en 50 planka med någorlunda hastighet. Ask är ju inte det mjukaste träslaget.

Välj ett tunnare virke, det går och är oftast mycket fördelaktigt att limma ihop till grövre dimensioner.

OlaC jag tror du har fel angreppsätt när du delar en 50 planka för att göra en hyvlad 20, ta vilken tjocklek som helst och såga bitar som är 25-28 mm breda och limma ihop sedan hyvla till det till 20 mm.

Protte
 
Akahigi
prototypen skrev:
Man kan se det så här, hur tjock kan din justersåg klyva. det är inte många hobbysågar som tar sig genom en 50 planka med någorlunda hastighet. Ask är ju inte det mjukaste träslaget.

Välj ett tunnare virke, det går och är oftast mycket fördelaktigt att limma ihop till grövre dimensioner.

OlaC jag tror du har fel angreppsätt när du delar en 50 planka för att göra en hyvlad 20, ta vilken tjocklek som helst och såga bitar som är 25-28 mm breda och limma ihop sedan hyvla till det till 20 mm.

Protte
Det är en gammal Altendorf, ska enligt uppgift funka. Det är lite ett provbygge också för att lära sig.
 
Akahigi
heimlaga skrev:
I allmänhet är det ytterst svårt att torka snickerivirke som är mer än 2 1/2 eller aldra högst 3 tum (68-75mm) tjockt utan att det spricker. Ytan torkar nämligen snabbare än träet längre in i plankan. I synnerhet tretums brukar man nästan vara tvungen att lufttorka om det inte skall spricka alldeles för mycket.

Snickeriprodukter som skall vara inomhus har ju inga stora fuktrörelser så man brukar limma ihop grövre delar (tex. dina stolpar) av 2 tums (50mm) plankor. Sådana plankor går att torka relativt snabbt i virkestork utan allt för mycket sprickbildning.

2 tums okantade plankor sågade rätt igenom stocken är en standardvara i branschen. Om man vill ha breda tunna bitar som till exempel hyllplan är det vanligt att man sågar upp tvåtumsplankor till ribbor med den tjocklek man skall ha plus en rejäl hyvlingsmån. Sedan hyvlar man dem och lägger dem på sid och limmar ihop. Det blir limfogsskivor och de rör sig mindre än ett hyllplan eller trappsteg av en enda bred bräda.

Kvartersågning har man egentligen bara nytta av när man vill kunna göra sådana breda bitar i ett stycke. I byggnadsvårdssammanhang behöver man göra så ibland och vissa snickeridetaljer som skall vara utsatta för väder och vind blir hållbarare av en bred bräda i stället för av limfogsskiva. I vissa möbler av traditionell typ vill man också använda brett virke.
Ska göra en bokhylla sen är det tänkt, därav kvartersågat virke. Lite ett test... Samt pga att ask är mer problematiskt än andra träslag om man inte kvartersågat, som jag förstått det.
 
prototypen skrev:
Man kan se det så här, hur tjock kan din justersåg klyva. det är inte många hobbysågar som tar sig genom en 50 planka med någorlunda hastighet. Ask är ju inte det mjukaste träslaget.

Välj ett tunnare virke, det går och är oftast mycket fördelaktigt att limma ihop till grövre dimensioner.

OlaC jag tror du har fel angreppsätt när du delar en 50 planka för att göra en hyvlad 20, ta vilken tjocklek som helst och såga bitar som är 25-28 mm breda och limma ihop sedan hyvla till det till 20 mm.

Protte
Ja det är riktigt om man vill göra limfog men det vill man ju inte alltid. Ibland vill man helt enkelt ha helplank som är breda men relativt tunna, lådfronter är ett ex jag kan komma på på rak arm men även bordsskivor tycker jag är betydligt snyggare med limfog av breda plank..och för dom användningsområden då man behöver tunna breda plankor föreslog jag att utgå från tunnare planka istället för att försöka dela en 2 tummare i två delar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.