Jag har tänkt byta från olja till luft/vatten.
Vad ska jag välja för märke, och vilken storlek?
Jag bor i Småland, har 94+ 94m2 källare som värms upp med olja (varmvatten med el), nya fönster.
 
Hur mycket olja gjorde du av med?
Gör du av med mycket varmvatten?
Vad behöver du för temp på framledningen när det är som kallast
Vad är det för typ av raddiatorer gammla stora saker eller tunna moderna i så fall enkel eller dubbelpaneler?
 
Det går åt 2 kubik olja och 10000kw el.
Golvvärme i 3/4 av huset.
Det gå nog ut ca 50 grader i framledning.
 
Hur mycket kostade det?
 
Kentah skrev:
Undertecknad har just instalerat en ctc 105eco air + en ecoel 1550, kan bara rekomendera denna maskin...
Är det inte svårt att rekomendera något man "just" fått installerat?

Personligen tycker jag den verkar vara klent dimensionerad till hus om ni gjorde av med 26 000Kwh på uppvärmning och VV innan...

 
Jo det är ju bra...men något säger mig att när tempen börjar krypa ner en bit under nollan så kommer du att få stötta ganska mycket med elpatronen. Det är bara vad jag tror och inte vad jag vet.

Har själv en inverterstyrd luft/vatten med två utedelar på totalt 13kW, Kör med ena delen avstängd nu och det är inga problem. Blir det kallare så har man ju lite att ta av... ;)
 
He he, nej det är så sant, så sant.
 
Airwell lvp 9000 borde bli bra i ditt fall.
 
Ja, vill du ha en on/off pump så är nog Airwell en av de bättre...
 
Ja och dessutom trefas så slipper man snedbelastning som i fallet med aqua inverter dessutom så tvivlar jag på förträfligheten med inverter mot ett vattensystem där man har rejält med volym att jobba mot.
 
Rejält med volym? Tja, hur mycket volym är det i en radiatorkrets för en normal villa?

I och för sig värmer den ju(i mitt fall) en 300l VV också, men den har inget med uppvärmningen av huset att göra.
 
Kör med en 500 l tekniktank så får du mer volym.
 
Bump. Någon som har erfarenhet av Wichita luft/vatten-pumpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.