Tjosan,
Som rubriken antyder har jag problem med att min magic mouse tappar kontakten med /mot datorn (en mac mini) i tid och otid (nästan hela tiden faktiskt, så det är numer helt omöjligt att jobba med datorn och musen..).

Batterierna har bytts flera ggr trots att datorn själv säger att de är 80-90 % fulla.. (men byttes ifall att., för det är ju "lätt att åtgärda".. om de skulle varit problemet..)

Någon annan som upplevt problem med den? (har sett en del trådar om problemet på andra ställen/forum, men ville fråga er härinne ist..)

Har förutom en magic mouse också en trackpad och apples trådlösa tangentbord till datorn.. men ingen av dem tappar anslutningen.. och de funkar bra!

Har dessutom provat en usb-mus mot macen.. men även den krånglar även om den inte tappar anslutningen (men släpar efter/laggar och hoppar mellan placeringarna.. dvs helt omöjlig att jobba med också).

Idéer någon? Erfarenheter? Tips? Tricks?

MVH Sandra
 
KristinaRT
Händer då coh då, kanske 1-2 ggr/v men jag har ganska ofta kopplat det till att datorn håller på Med back up eller likanande - tycks ofta komma då processorn är sysslar med annat ;)

Hur långt avstånd har du mellan dator o mus? Tänk på att en mus rör man ju hela tiden, medan ett tangentbord och trackpad ligger stilla....
 
Problemet verkar snäppet "vanligare" att det händer då och då..än som för mig - hela tiden (ibland var tredje minut - många ggr hittar den sen inte musen igen..). Fruktansvärt irriterande när man håller på med foton/grafik :(

Jag har kanske 30 cm mellan musen och "lådan" (mini Mac).. Det tycker man den borde klara..

Vi provade också koppla musen på makens bärbara (Mac), den tappade också anslutningen flera ggr.
 
Låter som att den kan vara trasig då ju.. Ta med den till en Apple-butik så kan de kolla på den.

Är den inte för gammal så finns det en chans att du får en ny!

Hur funkar det att ha både mus och trackpad anslutna samtidigt? Kan de inte bli konflikter mellan dem?
 
Jag har samma problem Ibland och brukar bli av med det genom att torka av både musmattan och musen. Tror det är att damm mm stör den.
 
Jag har gett upp om att använda trådlöst, har ersatt både mus och tangentbord med sladdanslutna.
Marlen, jag tror inte det hjälper med dammtorkning, det är radiokommunikationen som strular.

Protte
 
KristinaRT
Håller faktiskt med Marlen, ibland är det som att musen får ägna kraft åt att läsa underlaget och glömmer hålla kontakten med datorn.... :)
 
Men jag kan ändra mig lite, med batteridrift så har man mindre ström till lysdioden som belyser underlaget och då har musen lite svårt att orientera sig om den är dammig.

Prova med ett annat underlag, jag har en bit wellpapp kartong som musmatta.

Protte
 
Men bara för att underlaget är dammigt så ska den ju inte tappa bluetooth-anslutningen. Är underlaget dammigt så kan det ju bli så att muspekaren inte rör sig när man rör på musen, absolut, men att den skulle tappa anslutningen har inte med dioden att göra.
 
Efter en snabb googling så verkar många ha problem med att batterierna glappar. Titta om du hittar ett märke som är lite längre. Ja det kan faktiskt vara så, har varit med om det tidigare. Annars kanske det går att stoppa i någon bit vikt alufolie eller liknande.

Hoppas det löser sig för dig!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft problem med detta tidiigare men inte längre. Minns att jag tog upp det med Apples helpdesk på Applebutiken på Emporia i Malmö och har för mig att de visade mig hur man kan ta bort bluetoothkopplingar och börja på ny kula igen. I mitt fall tror jag problemet hängde ihop med att jag var för nära någon annans bluetoothutrustning.

Jag har ett annat problem och det är att der är glappkontakt mellan min LED Cinema-skärm (som är typ 3-4 år gammal) och min MacBook Pro som är typ 2 år gammal och där emellan sitter det en sockerbitsliknande connector, som jag tror är orsaken till problemet. Så rätt vad det är så är batteriet slut och då stängs datorn av. Sjukt irriterande. Någon annan som har samma problem?
 
Per Eskilsson skrev:
sockerbitsliknande connector
Thunderbolt till skärmen som glappar? eller vilken del menar du
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är den grå metallbiten som befinner sig mellan thunderbolt och den något äldre skärmen jag menar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha den rackaren. Köp en ny och testa ifall det hjälper. Funkar den vanliga laddaren som den ska?

Är lite avis på din skärm ska jag erkänna (y)
 
Marlen har samma problem och hon har samma setup.

Ja, skärmen är grymt bra. Men årsmodellen vi har har en annorlunda kontakt, därav behovet av "sockerbiten" som failar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.