Hej!
Jag undrar vilken ventialtion som används i källare. Hur man tex förhindrar inomhusfukten från att nå innerväggarna och kondensera med hjälp av ventilation. Även hur man håller den unkna lukten som uppkommer i källare.

All info om ventilation  i källare uppskattas! :) gärna med källhänvisningar om det går..

tack på förhand
 
Husets ftx system är vad som gäller,men här finns även en lösning som många börjar använda sej av eftersom dom slipper kanaldragning.
Värt att ta sej en titt på http://www.airstar.se
 
Innan du "kastar" dig över att installera ny ventilation så gör en analys, fokusera på problemet (varför hög fuktighet) och inte symtomen (lukten).
Samma symtom hade vi rått/svalt och unken doft för 20år sedan. Det blev grävande + pordrän och idag helt normalt "klimat" i källaren utan fukt och lukt. Endast självdrag via murstocken och tilluftventiler, samt öppen trappa till övervåningen.

Kompletterad: Orsaken till mina problem var helt igensatta betongrör för anslutning av stuprör. Det var helt stopp av en jordmassa efter 25 år utan lövsilar i hängrännor/stuprör. Dräneringen var helt intakt, men när jag ändå fick gräva upp ned till betongrören så tog jag en meter ytterligare för att kolla dränering. Och det ena gav det andra, dvs prova något nytt, -87, som hette Pordrän.
 
Om du håller samma temp i källaren som i resten av huset så blir det betydligt mindre kondens eller till och med ingen alls. Annan snabb problemlösning är att köpa en enkel avfuktare :). Woods för 3000kr klarar mycket - luften blir torare och lukten bättre.
Du skriver inget om vad du använder din källare till så är det ju svårt att råda :-/. Finns det överhuvudtaget någon vädringslucka där idag? Rinner vatten genom och på väggarna?
Är du säker att fukten kommer inifrån? Klistra tätt en bit (20x20cm) genomsynlig plastfolie på yterväggen med någon tejp och se om fölien blir fuktig på undersidan dagen efter.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.