pelpet skrev:
Jag tycker att en vanlig elcykel + cykelkärra (typ chariot) verkar bättre på alla sätt. Med en sådan kombination kan man ta nästan lika mycket last men man blir mycket flexiblare. Vagnen kan kopplas loss och användas som barnvagn, hela ekipaget kan flyttas med bil, vagnen kan flyttas till en vanlig cykel och cykeln kan användas som vanlig cykel. Enda nackdelen är att det är svårare att prata med barnen i en vagn.
Jag har kört rätt mycket barn med cykelvagn och skulle jag göra om det racet en gång till så skulle jag definitivt skaffa lastcykel. Ett barn funkar ok med vagn men två är struligt. Man har ingen uppsikt eller kan prata med dem. Vet inte hur många ggr jag fått stanna och kliva av för att reda ut konflikter. En cykelvagn toppar ut på 50kg och det är generöst. Lastcyklar klarar 100-150kg och är mycket stabilare. Mycket enklare att kliva ut och i. En annan förälder på samma dagis körde med lastcykel och avundsjukan hos mig blev stor. Allt gick mycket snabbare och smidigare för honom. Sedan började vi med egna cyklar istället vilket iofs är nyttigt men logistiken ännu större. Han körde med lastcykeln mycket längre och kunde få plats med två ungar OCH deras cyklar när de blev trötta.

Det fanns faktiskt en lastcykel (Triobike) där man kunde separera framdelen till en vagn och bakdelen till en separat cykel. Dock funkade det inte i praktiken och tillverkas inte längre.
Dyr var den också.

trioBike_ladcykel_cargobike_Full-778x378_04.jpg
 
Efter mycket funderande så blev det till slut en cargobike. Kvalitén talar emot men priset för. Vi kör billigt först för att se om det är något för oss, så får vi väl köpa något bättre framöver om vi fastnar för det.
Tack för alla inputs!
 
Uppdatera gärna när ni använt den ett tag. Jag är också sugen på en, men vill inte lägga så jättemycket pengar på en.
 
Will do, Ashe.
 
  • Gilla
Ashe
  • Laddar…
Hur har det gått, är ni nöjda?
 
Dottern/svärsonen i centrala Malmö har kört Cargobike i 2 år; det senaste året dagligen till dagis med 3 småttingar. Hoppas att du är nöjd med ditt val. Det är ju inte den smidigaste elcykeln men om den servas regelbundet är den ganska ekonomisk och andrahandsvärdet högt så man kan byta upp sig efter ett par år. Kapellet kasst efter 2 år och den bör helst förvaras under tak när den inte används.

Utmärkt lösning när man bor i storstad och inte vill ha bil.
 
Redigerat:
Denar skrev:
Hur har det gått, är ni nöjda?
Hej, ursäkta sent svar. Skriver på mobil så var beredd på stavfel.

Vi är överlag nöjda. Bra pris och den tar oss dit vi vill. Men det är lätt att lista vad som inte är bra.
Batteriet klarar inte alls vad som utlovas. Vi får ladda varje natt. Förvisso har vi några rejäla backar hem men inte så det borde påverka kapaciteten så mycket. Redan vid halvfullt batteri så hjälper cykeln avsevärt mindre, vilket är irriterande. Den skulle hellre hjälpt till 100% hela tiden och istället tagit slut snabbare.

Den låter rätt mycket när motorn jobbar, vilket en elmotor inte borde göra.

Bultarna som sitter uppåt, alltså skruvade underifrån, lossnar. Hittade en lång bult på uppfarten som håller en dämpare till flaket och alla fyra bultarna som håller batteriet försvann, så det är nu löst.

Vidare har aldrig baklampan fungerat.


Det märks att man får vad man betalar för. Dock så kostar den häften av vad de danska motsvarigheterna gör så därför är det ok med de brister den har.
Vi köpte den billigaste för vi visste inte riktigt om konceptet var rätt för oss, men vi är nöjda och ångrar inte köpet.
När den är fulladdad så går den bra. Tyvärr är den inte så snabb, motorn hjälper till upp till 15-17 km/h, de sex växlarna är lågt ställda dvs det är bra snurr på benen i de "högre" hastigheterna och från 20-22 km/h blir den svajig och man vågar inte köra snabbare i nedförsbackarna.

Ovant att köra i början men man vänjer sig.

Hoppas det hjälpte.
 
Stort tack för svaret!
 
Årets trådbump; men jag står i faggorna att beställa en Livelo efter provcykling här i Jönköping. Två hjul fram, ett bak, shimanoväxlar, hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Hoppas verkligen inte jag gör bort mig nu när det är 40.000+ kronor som står på spel, men jag tror starkt på företaget och första intrycket sa att det här är fan nåt att satsa på...

Edit; hur har det gått för er andra med cyklandet?
 
Vi har nu haft fyra olika trehjuliga lådcyklar och är för tillfället inne på en tvåhjulig. Detta beror på två stölder och att vi inte varit helt nöjda med dem.
Personligen är jag för snål för att vilja lägga ut 40 papp på en cykel. Framförallt då de här har en tendens att försvinna. Hur är begagnatmarknaden? Tror samtliga våra har kostat mellan 3500-7500 (ingen med el).
Av trehjulingar har jag varit väldigt nöjd med nihola och Christiania. Tvåhjulingen är av märke bakfiets och fantastiskt trevlig. Dock lite mindre låda än de andra.
Mindre bra har pashley och Bella bike varit
 
Köpte en Babboe Curve E för ganska precis ett år sedan. Hela familjen (två barn, 2 och 4 år) är ruskigt nöjda med den. Har cyklat ca 140 mil och den har ersatt bilen för i princip all körning inom stan, det är främst när man behöver släp som jag tar bilen numera. Den är lite billigare och mindre sportig än din tilltänkta, 28 000 kr om jag minns rätt (köpte den några månader innan det var tal om någon sponsring från staten), och jag tycker byggkvalitet och komponenter är av väldigt hög standard.

Heja lådcykel!
 
Kul att höra att ni verkar så nöjda :)

Angående stöldrisken är den minimal för mig, låst garage i villa om nätterna och möjlighet att ställa den inomhus på jobbet. Skulle vara om den blir stulen utanför Willys eller nåt men tänkte ha larm på cykeln.

Andrahandsmarknaden är obefintlig och rätt poänglös nu med elcykelbidraget; vi får väl se vad som sker efter valet..
 
Värt att nämna är att hemförsäkringen inte täcker hela värdet vid stöld för de lite dyrare cyklarna. För fullt skydd behövs en egen tilläggsförsäkring (tror vi betalar ca 500 kr/år).
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi har en babboe curve E SE sedan några veckor tillbaka, tycker kvaliteten är ok, men monteringen (gjordes av babboe i Holland och skickades stående på nosen på en pall) lämnar lite att önska, bromsarna slår när man svänger, och växlarna är inte korrekt justerade.
Batterimätaren går ner till 20% sen varnar den för lågt batteri och fungerar allmänt dåligt.
Dynorna vi köpte till har vi inte sett röken av, de sålde slut mellan dess att vi beställde och de skickade (ca 4v).

I samband med köp så ringde jag mitt försäkringsbolag (LF Skåne) och de hade ingen maxgräns på vad cykeln fick vara värd, och det räckte med ett lås på cykeln.
 
Får väl snacka med mitt försäkringsbolag för säkerhets skull.

Läste på lite om babboe, säkert jättefina cyklar men verkar vara lite problem med motorn och batterierna. Här är det jävligt kuperat, så elmotorn måste lira, hela tiden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.