Ska byta ut termostater av den här modellen. Men de guider jag har hittat refererar till en till synes liknande, men med slangklämma. Mina har insex. Frågan är om de passar. Någon som vet vad jag ska byta till?

IMAG1664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMAG1663.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
IMAG1665.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Du behöver en termostat som passar en Danfoss RA-ventil.

014g0012_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Krilleman
Nej nej nej, de där är en helt vanlig Danfossventil som säljs än idag! Din verkar dock vara en variant utan förinställning.

19939.jpg

Du ska ha termostaterna som jag länkade till tidigare.

http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/

2919_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
krilleman_215 skrev:
Nej nej nej, de där är en helt vanlig Danfossventil som säljs än idag!
Vem är det du säger nej nej nej till? Den termostat du länkade till är ju en RA-termostat, det kan du se på artikelnumret.
 
Tack! Skillnad 2970 mot 2990? Blir inte omgivande temperatur högre än 21 grader med 2970? Dum fråga, jag vet... 😊
 
Krilleman
DIY_freak skrev:
Vem är det du säger nej nej nej till? Den termostat du länkade till är ju en RA-termostat, det kan du se på artikelnumret.
Din bild är väldigt missvisande och otydlig!
 
Krilleman
2970 stänger flödet vid lägre temp. Alltså ca 21º omgivningstemp vid termostaten om den står max öppen. Precis som du skriver
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vi har frånluftvärmepump, och enligt tidigare ägaren ska termostaterna stå på max för bästa ekonomi. Ska nog satsa på 2970 i så fall
 
Flöjten5 skrev:
Vi har frånluftvärmepump, och enligt tidigare ägaren ska termostaterna stå på max för bästa ekonomi. Ska nog satsa på 2970 i så fall
Då behöver du ju bara termostat i det rum du vill ha lägre temperatur i. Billigare :rolleyes:
 
Y
Jag skulle köpa sånna snapon och då kan man välja 21 eller 23 graders. Frågade vilket som var lämpligast och fick svaret att 23gradaren var bättre för 21gradaren kunde ibland tolka fel lite beroende på radiator den satt på eller något. Hastigt svar.
- I övrigt så är det inte helt fel att pilla bort låset innan man monterar den, annars är risken att den hamnar emot vägg och man får ett frustrerande projekt sen när termostaten ska tas bort.

Sen är det inte alltid den snapon modellen har passat trots koppel och termostat varit lik på bild, då har jag monterat MMA med långa adapterhylsor vilket ser helt mupp ut, men passar.
mtwad-ny-logo.png

På denna så kunde jag montera snapon
DSC_0613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men på denna bet det inte och jag fick köra mma. ändå tycker jag dom ser lika ut?
gör jag något fel eller är det någon skillnad jag inte ser?
DSC_0620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
RoBo skrev:
Då behöver du ju bara termostat i det rum du vill ha lägre temperatur i. Billigare :rolleyes:
Ja det vore ju snyggt, kanske rent utav trendigt 😉
 
D
krilleman_215 skrev:
Din bild är väldigt missvisande och otydlig!
Missvisande på vilket sätt? Det är ju inte jag som har suttit på loftet och ritat på bilden i timmar liksom... Danfoss själva använder de här illustrationerna för att vägleda konsumenter om vilka ventiler/termostater som passar med varandra. RA för snabbkoppling, RAV 34mm krage och RAVL 26mm krage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.