Jag har ett fönster i badrummet. Tätskiktet ligger uppvikt mot karmen ca 20mm ut på karmen. Plattorna kommer bygga ca 10-15mm.
Finns det något bra sätt att avsluta kaklet med list eller fog så man slipper se tätskiktet?

DSC_0648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vanliga är att man använder silicon.
 
När plattan är satt så kommer tätskiktet sticka ut utanför plattan ett par mm.
Jag vill inte dra silikon på karmen men det finns kanske inget alternativ.
 
R
Men då du har en trä runt fönstret som kan växa/minska i takt med årstider och fuktighet i badrummet så är det väl bra att lägga en mjukfog av silikon så att denna kan ta upp de rörelser som kan uppstå. Sätter du vanlig fog så lär väl den krakelera.
Om de stör dig så kan du ju alltid ta ett rakblad och skära av lite av duken på ramen.
Bye the way, hur kan du ha tätskiktsduk på fönstret men inte på väggen??
 
Redigerat:
För att underlätta framtida målningar av karm kan du ju köra någon övermålningsbar fog som klarar lite rörelser mellan kakel och karm

Samma frågeställning som ställts innan, var är tätskiktet på väggen?
 
Det är pvc fönster så ingen målning kommer att ske. Där är inget trä i närheten.
Där är duk på hela väggen men det är spacklat lite i karmen i efterhand för att ta upp den mm som ytterhörn byggde.

Kan man skära bort den mm som kommer utanför plattan och lägga en fog är kanske det det bästa om det inte finns en list som bygger ut åt det hållet man kan använda.
 
R
du kan ju alltid foga flera gånger om, dvs sätta silikon, låta det torka och sätta en ny silikonsträng tills du får en nivå på fogen som täcker hela duken.
 
T
Ärligt talat ser jag inte vad som är upp och ner på bilden:x Är där en remsa i taket?

Du skulle ha satt mattan fram till fönsterkarmen och sedan tätat glipan med silikon istället, då hade du sluppit en nersölad karm. Nåja, gjort är gjort, det bästa nu är sätta plattorna fram till fönstret och sedan skära bort mattan längs med kaklet och dra bort överflöd och rensa bort annat kladd. Sedan är det bara att dra en silikonrand, klart!
 
Det är en ca 20 cm djup fönstersmyg. Det är övre högra hörnet av fönstret som syns.

Din idé verkar vettig jag hoppas det går att ordna så det ser snyggt ut.
 
Jag hade modiferat en kakel-hörnlist och limmat fast den så att den hade precis täckt våtmattan på karmen, och efter att kaklet var satt så ev mjukfogat mellan hörnlisten och kaklet. kakellist.jpg
 
Redigerat:
Ingen dum idé! Ska kolla om det låter sig göras!
 
R
en följdfråga på detta då jag skälv har ett vädringsfönster I badrummet där jag snart ska kakla. Jag ska sätta en avlång platta men hur gör jag när kaklet ska sitta uppochner som på bilden? Trycker man dit den och hoppas att den stannar kvar?
 
kapar lite då jag har liknande fråga.
Har idag fått insatt PVC-fönter i gammalt badrum med fönster väldigt nära dusch.
Hur gör jag med tätskikt?
Händig ja men erfaren våtrum nej men bara att läsa på och göra ordentligt så brukar det bli väldigt bra.

2015-10-07 17.40.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-10-07 17.40.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Hur gammalt är badrummet? Är det gröna eller grå gammalt rollat tätskikt, det finns ingen tätskiktsduk?
 
Redigerat:
det gjordes 2002, så det är nog rollat.
det grå är väl fix för kaklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.