Jag har en vindsvåning som inte är isolerad. Törs jag isolera den (gavlar, snedväggar och vindsbjälklag) utan att jag har en fungerande ventilation där. Jag har ventiler i gavelspetsarna och takfotsventilation, men ingen ventilation av vindsutrymmet. Till våren tänker jag installera en FTX, men tänkte börja med att isolera vinden, så man inte fryser häcken av sig då man jobbar där.
Frågan är om jag törs isolera först utan att riskera att få mögel och/eller fukt däruppe?
 
cubix skrev:
Frågan är om jag törs isolera först utan att riskera att få mögel och/eller fukt däruppe?
Isolera du bara. Risken för att det ska hända något under vintern är inte så stor. ;)
 
Det går säkert bra, men om du har möjlighet så täta till i trappen upp med en ångspärrsfolie, då släpper du igenom värmen med inte fukten från alla blommor och människor på nedervåningen.

Jag gjorde så och öppnade ett fönster i varje ände på vindsvåningen -lite lite på glänt - för att få lite genomströmning på luften
 
En kollega till mig köpte ett gammalt hus där man bara sparkat omkring ett tjockt lager isolering uppe på vindsgolvet. Inga luftspalter eller ångspärrar där inte och så hade det varit i åratal utan problem. Tror att farhågorna kan gå lite till överdrift ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.