Y
Det är 2 meter djup grund under huset.

Innebär det frostfritt nere vid grusgolvet då även om det saknas värmekälla?

Eller måste jag setill att det finns värme därnere för att vatten inte ska frysa?

Funderar lite på hur jag ska dra inkommande vattenslangen.
 
Krilleman
Säkrast är ju att isolera med rörskål typ isover och förbereda med en värmekabel.

Men det finns absolut krypgrunder med vatten som inte fryser utan värmning på något sätt. Du har inte mätt temperaturen där nere under någon kall vinter?
 
Risken att vattnet inkommande vatten fryser i ett källarhus är mycket liten i Västra Götaland. Vanliga PEM-rör tål frysning (även om kopplingar mm inte gör det). Risken är nog större att det gör det utanför huset någonstans.

Men annars så är det lite isolering och/eller värmekabel som tar bort risken helt. Men annars är grundtipset att bara tömma systemet på vatten och om inkommande vatten mot förmodan fryser så skadas inte ett PEM-rör av det.
 
Y
Jag har haft generöst med spillvärme ifrån oisolerade radiatorrör så även vid kallaste vinterdagar så har det varit +7 därnere. Men nya vattenledningen kommer ligga mer fritt än den gamla, samt att jag funderar på isolera värmerören.

Under 30 år så fanns det inga värmerör därnere i källaren som värmde och kan inte minnas att det frös under den tiden. -eller jo men då tolka jag att min far misstänkte att det fryst utanför huset.

Har även massa Pexrör som riskerar frysa isf.
 
Yrrol skrev:
Jag har haft generöst med spillvärme ifrån oisolerade radiatorrör så även vid kallaste vinterdagar så har det varit +7 därnere. Men nya vattenledningen kommer ligga mer fritt än den gamla, samt att jag funderar på isolera värmerören.

Under 30 år så fanns det inga värmerör därnere i källaren som värmde och kan inte minnas att det frös under den tiden. -eller jo men då tolka jag att min far misstänkte att det fryst utanför huset.

Har även massa Pexrör som riskerar frysa isf.
Har du värmen på i huset så kommer det inte att frysa (En jordkällare håller + året runt utan ett värmande hus över sig). Men vill du ha hängslen och livrem så sätter du in en frostvakt. Men risken är fortfarande mycket större att det fryser utanför huset (en gång till).
 
Y
Jag frågade Isover som svarade: " 35/60 rekommenderar vi."
 
Krilleman
60mm den är mycket dyrare än 40mm och ganska onödigt tjock enligt mig!

Jag har 40mm isover på alla varma rör i källaren här hemma. (20mm på KV) Det blir inte ens ljummet på plastplåten till laddkretsen från pannan.
 
Y
Jag är mest bekymrad att hitta skruv till fästena som är långa nog.
Tänkte borra, plugga, sen sånna skruv med trägänga i ena änden och maskingänga i andra. Samt sånna rörhållare med gummi som blev på avloppsrören.

Iofs, det kanske finns träskurv->mutter modell?
 
Krilleman
Skruvstift M8 finns i längder upp till minst 200mm.
 
Nere i marken är det i stort sett samma temperatur året runt, ca +4 C. Såvida du inte har väldigt stor omsättning på luften i din krypgrund så kommer den att hålla plusgrader nere på marken även under de kallaste vinterdagar eftersom en stor del av värmen kommer därifrån.

Störst risk för frysning har du vid ventilerna och längs med de delar av grundmuren som är ovan jord.

Vill du på bästa sätt utnyttja värmen från marken för att skydda slangen där den ligger på marken skulle jag rekommendera att du lägger 0,5 m breda skivor av stenull ovanpå slangen och isolerar med rörskålar på rör som hänger i tak eller går längs ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.