Y
Har bilat upp ett hål för kunna dra igenom en ytterligare vattenslang. Befintliga slangen är klädd med vad jag relaterar med lågbudget isolering. Ovanpå det låg lite vanlig väggisolering mot väggen.

Vilken typ av rörisolering är bäst till detta? (För att skydda emot frost.)

DSC_0648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Kollar rinkabyrör och det finns ju olika att välja på.

Rörskål av isolerskum och hårt ytskikt av PVC
isolering_5400.jpg

armaflex, Rörskål av syntetiskt gummi
Armaflex_5388.jpg

isover Slitsad skål av mineralull med ett ytskikt av aluminiumfolie
isover_5418.jpg
 
Y
Jag frågade isover som svarade: "lägger du en styrofoam 250 i 100 mm tj räcker det gott o väl."

Inte för att jag vet hur jag ska lyckas finna sån men... i min fråga så var det om jag även skulle komplettera med rörisolering utöver plattan ovanpå rören.
 
Bäst är väl att lägga en riktig kulvert? Dyrt som gris förstås men det finns ofta bitar av kulvertrör på blocket till bra peng. Då kan du byta ut din befintliga fulisolerade slang om du har dubbla rör i kulverten.
 
Krilleman
Yrrol skrev:
Jag frågade isover som svarade: "lägger du en styrofoam 250 i 100 mm tj räcker det gott o väl."

Inte för att jag vet hur jag ska lyckas finna sån men... i min fråga så var det om jag även skulle komplettera med rörisolering utöver plattan ovanpå rören.
styrofoam 250 100mm tjock kostar 358:- m2 på beijer.

http://www.beijerbygg.se/store/priv...xps/styrofoam-250-sl-a-n-420-1390203168153-46

Då skulle jag klassa dubbla skivor av byggmax-varianten vara minst lika bra. Dubbla lager ger ett m2 pris på 200:-

https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps200-p16475
 
Y
Ja nej det är för mycket jobb och pengar för en 4 meter slang till ladugården. :p
Lekte med tanken att lagt slangen i 110mm avloppsrör men, äsch.


Finns inte utrymme för dubbeltjocklek. För nära ytan vid byggnaden.
 
Krilleman
I med en självbegränsande värmekabel. Dom brukar bara ta 10W metern.
 
Ska man göra det budget så borde det funka med vilken rörisolering som helst, och sen vira runt några varv bubbelplast för att skydda mot inträngande vatten och ge extra isolering. Sedan vanlig cellplast som markisolering ovanpå.
 
Y
Nein nein inga djevla elslukare. :)

Lösningen som bilden visar med snikisolering och lite husväggisolering ovanpå det har fungerat. Det var mer att jag ville ha nyare och förbättrade produkter när jag ändå grävtupp och är redig.
 
Tubolit är bra kvalitet. 20 mm tjock för 32mm rör kostar 111 kr för 2m på evbutiken.se
 
Isolera INTE runt röret.
Isolera bara på ovansidan.
Förslaget med 100 mm cellplast är väl tilltaget, lägg 50 mm där det är ont om plats.

För 4 meter behöver du 7 skivor, och den lösningen drar ingen ström.

Protte
 
Y
prototypen skrev:
Isolera INTE runt röret.
Varför inte? Tänker att det vore skonsamt för slangen där den träs genom och gjutsfast i byggnaden.
 
Redigerat:
Kylan kommer ovanifrån, värmen underifrån i marken.
Så om du isolerar runt om så isolerar du även bort den ligga värmen som kan hjälpa till att hålla det frostfritt.

En bra rekommendation är 300mm ut på var sida om slangen.
 
Tycker med du ska lägga skivor över.
Hur djupt kan du gräva? 1cm cellplast motsvarar ca 10cm jord. Hur djupt är frostfritt där du bor? 1,4m?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.