funderar på skaffa ett litet elverk som backup.

detta såg billigt ut
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ner/elverk/bensindrivna-elverk/elverk-740059/

jag vill kunna driva cirkulationspumpar kyl o frys typ...
skulle det gå driva luftvärmepumpen (som är stickproppsansluten) skulle det vara ett plus

troligen är ju detta elverket bara skräp egentligen... men vill ogärna lägga mer pengar.. och det ska ju förhoppningsvis inte behöva användas heller...
 
Tekniskt lär det inte vara några problem, men det är en ganska solid klump att släpa fram när strömmen går. För strömavbrott på några timmar kan det vara en smidigare lösning att ha ett batteri och en växelriktare.
 
hmm det är sant, men en sådan på 1000 watt kostar som elverket efter en snabb googling..

tänker jag rätt när jag tänker att ett bilbatteri på 80 amp kan ge 960 watt? (12vx80Ah)
således kan det driva en cirkpump på 40 watt i 24 timmar ? (960/40)

räknar man såhär typ?
 
Jo man kan räkna ungefär så. Men resultatet blir 960 wh. Dvs. Du kan ta ut 960 w i en timme, eller 1 w i 960 timmar.

i praktiken får man aldrig ut så mycket. En del av energin blir värme vid uttaget.
 
ja men precis, tror nog jag satsar på ett motordrivet elverk... får undersöka marknaden lite
 
För den lilla uppgiften att stå i en skrubb för att startas under ett par timmar ett par gånger om året eller mindre är det knappast högsta kvalitet som krävs. Däremot är det inte alltid som en motor startar enkelt på första rycket efter att ha stått still i ett halvår eller mer. Har du ett stort energibehov under flera timmar är det bara motordrivet elverk som gäller. Tänk på att det går åt en del bensin också. Elverket du länkar till uppges dra två liter per timme.

Om du kan klara dig med lite belysning och någon dator så är det väldigt mycket lättare att komma igång med batterilösningen. Jag har ett gammalt 80 Ah bilbatteri och en 300W växelriktare som nödkraft hemma hos mig. Dator, ADSL-modem, några lampor och stundom köksfläkten klarar det utan problem. Jag har haft strömavbrott i runt nio timmar på en dag en gång. Det var i två etapper så att batteriet fick ladda en stund, men det blev inte mörkt innan strömmen kom tillbaka.
 
Köksfläkten ?
 
RoBo skrev:
Köksfläkten ?
Köksfläkten är ansluten med stickpropp, så det var bara att dra en skarvsladd från växelriktaren in i köksskåpet. Under den stod ett kampingkök.
 
jaa ska man räkna in att man även måste köpa ett batteri så blir den lösningen rätt dyr.

vad säger ni om elverket jula har på kampanj nu? finns det ännu billigare som ger motsvarande effekt?

ja visst går det åt bensin, 2 liter timmen på max effekt gissar jag?
säg att man har strömavbrott 1 dygn så blir det några hundringar i bensin... men lätt värt det om man kan leva vidare som vanligt..

ett elverk kan säkert vara bra att ha även i andra fall.. när man behöver få med sig el dit där det inte finns..
 
Mikael_L
thestrut skrev:
hmm det är sant, men en sådan på 1000 watt kostar som elverket efter en snabb googling..

tänker jag rätt när jag tänker att ett bilbatteri på 80 amp kan ge 960 watt? (12vx80Ah)
således kan det driva en cirkpump på 40 watt i 24 timmar ? (960/40)

räknar man såhär typ?
Ja fast halvera uttagen effekt, ungefär.
Du kan inte dra ur all effekt ur ett bilbatteri, när du laddar ur mer än halva energin så börjar risken bli stor att batteriet tar skada.
Du kan dra ur mer än halva energin, (men batteriet måste laddas upp igen så fort som det är möjligt, för sulfateringsprocessen startar direkt).
Och lägg sen till att batteriet efter några år börjat bli lite tröttare, så kan du i praktiken räkna på ungefär halva energiuttaget.
 
Här blandas det friskt mellan energi och effekt. Du kan inte räkna 12V * 80 Ah = 960 W. Ett bilbatteri kan leverera en effekt mellan 0 W och 4000 W (det sista när man kör startmotorn). Sedan är batteriet tomt efter en stund beroende på uttagen effekt.
Om dete bara är LED-belysning klarar man sig rätt länge på et bra laddat batteri. Varför ska köksfläkten gå? Den behövs väl bara vid matlagning, och en spis (som alla värmesaker) drar så mycket att batteriet är tomt inon nolltid.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Här blandas det friskt mellan energi och effekt. Du kan inte räkna 12V * 80 Ah = 960 W. Ett bilbatteri kan leverera en effekt mellan 0 W och 4000 W (det sista när man kör startmotorn). Sedan är batteriet tomt efter en stund beroende på uttagen effekt.
Om dete bara är LED-belysning klarar man sig rätt länge på et bra laddat batteri. Varför ska köksfläkten gå? Den behövs väl bara vid matlagning, och en spis (som alla värmesaker) drar så mycket att batteriet är tomt inon nolltid.
hette visst WH som någon klok fyllde på med ovan... det löser väl hela ekvationen med....

har nog övergett batterilösningen och siktar på elverk...


men hur är det med kvaliten på strömmen i dessa?

törs man ansluta alla prylar eller är strömmen o-ren? spikar eller vad det kan kallas?
 
I grunden är strömmen ganska ren från en generator. Något som kan skapa farliga spikar är frånkoppling av en större last så att endast en liten last blir kvar. Om du exempelvis har en mobilladdare och en dammsugare inkopplat som enda laster och sedan stänger av dammsugaren så finns det en risk att mobilladdaren får en farlig spik.

Detta känner jag snarast som en teoretisk risk. Jag vet inte vilka skydd mot det som finns i elverket. Det brukar vara ganska klent med vittnesmål om prylar som faktiskt har gått sönder. Så elkvaliteten är nog inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.