D
Vill man helt slippa byta batteri ska man integrera dem i ett larmsystem och köra trådat. Oavsett om man nu vill ha trådlöst tycker jag man ska koppla brandvarnare till larmet.
 
Fairlane
Helt klart vettigt att koppla brandvarnare till larmet.
Vi har två brandvarnare kopplad till larmet (en på vardera våningsplan) och sen ett gäng som kommunicerar med varann. Larminstallatören föreslog det själv, eftersom de brandvarnare de sålde var rejält mycket dyrare. Jag minns inte exakt, men det kanske rörde sig om 600:- per brandvarnare och jag köpte mina andra för 150 kr/st i snitt. Det känns som en rimlig kompromiss.
 
D
Jag har 12 st trådlösa kopplade till mitt larm. Klart att det är dyrare men fördelen är att man får en rapport direkt i vilket rum det rör sig om samt att man kan bekräfta med kameran att det faktiskt rör sig om brand. Skulle brandvarnarna tappa centralen inom 80 mins intervall får man även felmeddelande så man slipper oroa sig.
 
Sverige har urkassa regler gällande brandskyddet i privatbostäder, brandskyddet i svenska personalutrymmen är bättre, ännu bättre i hotell/vårdavdelningar/mm.
Bl.a. Norge har bättre brandskyddsregler gällande privatbostäder än Sverige.
Jag själv hade sett att SKL m.fl. hade gått ihop och tvingat fram strängare regler gällande brandskyddet i privatbostäder.
Jag skulle vilja att det var lag på branddetektering i varje vistelserum och kritiska rum, alla larmpunkter skulle vara övervakande.
Jag hade gärna sett att det hade varit lag på "spisvakt" över spisen (http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/spisvakt http://www.athenanordic.se/produkter/sakerhet/spisvakt-spisec-2-2/ )

Vi har i dagsläget 8 branddetektorer (sex rök & två multi (värme & rök)), huset är enplan med källare 100+100kvm, 3 rök i sovrummen uppe, multi i hallen (vid trappan), saknar rök i vardagsrum/matplats/kök, nere har vi rök i tre av hörnrummen, multi i tvättstugan, saknar multi i korridoren där elcentralen sitter. Jag ska prova att montera multidetektor i garaget framöver. Ingen av detektorerna har löst ut utan anledning, ja jag provar dom ibland både med testgas och med rökpenna och dom fungerar. Vi har detektorerna kopplade till vårt inbrottslarm, till larmet har vi även en vattenfelsbrytare inkopplad. Eftersom vi har inbrottslarm så har vi automatiskt även delvis övervakning av elförsörjningen till huset.
Vi har brandsläckare (6kg pulver) som jag vänder på 4ggr/år i hallen uppe, i mitten av källaren, i garaget. Vi har brandfilt (upphängd) i köket uppe och i gillestugan nära kaminen.
 
O
Jag skulle vilja gå ett steg längre... Sprinklersystem i hemmen...
Jag har funderat på det men det är svårt i ett befintligt hem å få det bra...
 
D
Varför skulle det inte bli bra? Det blir kanske inte så snyggt däremot. Går väl att måla rören vita iaf =)
 
Odjuret skrev:
Jag skulle vilja gå ett steg längre... Sprinklersystem i hemmen...
Jag har funderat på det men det är svårt i ett befintligt hem å få det bra...
Jag vet att man gjort det till krav i Las Vegas. När staden började breda ut sig så stog man inför valet att bygga en sju herrans massa nya brandstationer eller göra något annat. Man valde sprinklersystem med komponenter i plast (PEX) kopplade till den vanliga vattenledningen. När jag läste om utvärderingen så hade man inte förlorat ett liv till brand, när väntevärdet annars hade varit ett flertal.

Hur mycket vattenskadorna hade kostat det förtalte dock inte historien... ;)
 
C
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vet att man gjort det till krav i Las Vegas.
Samma sak i Texas sedan långt tillbaka. Dessa system är dock betydligt enklare än de som finns i t.ex. kommersiella lokaler och är till för att fördröja snarare än att förhindra ett brandförlopp om jag förstått det rätt.

Å andra sidan har jag förstått att det är ovanligt att någon omkommer pga brand där det finns brandvarnare. Så det kanske är en hyfsad avvägning ändå. Ett sprinklersystem är ju en oerhört dyr och komplicerad lösning jämfört med en brandvarnare.
 
Angående batterier till brandvarnare.
Jag har två Nexa-brandvarnare modell 101LC.
Det står att man inte skall använda litiumbatterier till dessa.
Är det någon som vet varför?
Kan det skada eller fungerar de inte som de ska om man sätter i litiumbatterier?
Jag köpte givetvis litiumbatterier nu när jag köpte nya batterier och såg när jag skulle sätta i dem att litium ej skulle användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.