Hallå hallå!

Jag har ett läckage i min fjärrvärmecentral som börjar bli större och större. Numera droppar det nog en droppe varannan sekund eller kanske tom en droppe i sekunden.

Centralen är en Alstom Villacentral typ 2000 och här nedan har jag bifogat en bild över hela centralen. Hittade även en PDF med all fakta på http://www.vaggerydsenergi.com/tjan...anlaggningar/13D5783C6E9A4634BC30A023C11FCA6E
DSCN2110_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en läckaget, i bakkant på justeringen till varmvattnet.
DSCN2105_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ärgade på kopplingen under är endast från läckaget ovanför. Här syns även något konstigt på kopplingen längst upp/bak på elementet men det har nog inget med något att göra.
DSCN2107_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns undersidan på varmvattenregulatorn, det är i bakkant kring hålen/skarven som det läcker.
DSCN2108_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det något jag kan göra för att fixa detta eller är det helt enkelt pajj och måste ringas en rörmockare som kommer och kollar och byter ut defekta delar?

Tacksam för hjälp!
 
Säg att det är en liter hetvatten i timmen som droppar. Då kostar dig det ca 0,60 kWh i förlorad värme och 0,001 m3 vatten i timmen. Kostnaden borde bli ca 2 öre för vattnet och kanske knappt 50 öre för värmen. Eller ca 12 kr/dag. Ett kvartals droppande motsvarar väl ungefär kostnaden för att låta en röris fixa det.
 
pelpet skrev:
Säg att det är en liter hetvatten i timmen som droppar. Då kostar dig det ca 0,60 kWh i förlorad värme och 0,001 m3 vatten i timmen. Kostnaden borde bli ca 2 öre för vattnet och kanske knappt 50 öre för värmen. Eller ca 12 kr/dag. Ett kvartals droppande motsvarar väl ungefär kostnaden för att låta en röris fixa det.
Jajo, jag har tänkt att ringa en rörmockare imorgon, tänkte bara om det var något som enkelt gick att fixa själv nu på stört. Sitter en insexskruv under där det läker om det tex bara är skruva fast den.

Antar dock att det inte är något sådant enkelt men alltid värt att ställa en fråga, lära mig om sådant jag inte kan vill jag alltid. På detta forum finns mycket kunnigt folk och det händer att man får lära sig nya saker när man frågar! ;)
 
  • Gilla
tviden
  • Laddar…
Hej, jag har en liknande fjärrvärmecentral med samma varmvattenregulator som läcker på exakt samma sätt. Hur löste du problemet och vad kostade det?

Eftersom läckaget slutar när jag stänger av kallvattnet och släpper ur trycket så drar jag slutsatsen att det läcker från sekundärsidan (tappvattnet, inte fjärrvärmevattnet). Jag plockade ur varmvattenregulatorn och skruvade ur insexskruvarna i mitten så gick det att dra isär regulatorn. Mer än så vågade jag inte ta isär. Är det någon som plockat isär mer och lyckats täta läckaget?

Det finns en video som visar hur man demonterar/monterar varmvattenregulatorn med titeln "Redan trykstyringsventil" på https://www.youtube.com/watch?v=fSYj77AqM3s

Har bara hittat varmvattenregulatorn i danska butiker och där kostar den ca 2800 SEK med frakt. Artikelnummer verkar vara 375019105 och en butik som har den är http://easyvvs.dk/vekslere-571/redan-trykstyringsventil-p3989
Någon som hittat varmvattenregulatorn eller reservdelar till bättre pris?
 
Det är mer regel än undantag att det läcker i dessa växlare. Vill minnas att de började med att bifoga en instruktion där det stod att alla kopplingar skulle efterdras efter montage. Kolla först så det inte är någon packning som behöver bytas i någon koppling.
 
Ser på bilden att det hänger en hel bunt med extrapackningar där.
 
Är det på fjärrvärmesidan, stäng av centralen, stäng inkommande fjärrvärme med spakarna. Dra av muttern där det läcker, byt packningen (fiberpackningar) dra åt igen, mothåll där det behövs. Öppna inkommande, sätt på centralen. Klart.
På "din" sida, stäng av centralen, stäng närliggande ventiler (läcker det varmvatten kan du stänga huvudkranen). Byt packningarna, öppna allt igen, sätt på centralen, klart.

Förtydligande: Centralen stängs av med huvudbrytaren.
Se till att ta bort gamla packningar.
 
Det blev en ny varmvattenregulator och det var nog lika bra. Ser ut att vara någon sorts plastpackning som sitter fast inne i regulatorn som läcker. Enligt manualen och den jag pratade på lokala energibolaget är det bara att byta hela varmvattenregulatorn som gäller. Manualen finns på http://heating.danfoss.com/PCMPDF/VIIQE151_PM_controller.pdf om det är någon som är intresserad. Bifogar några bilder på regulatorn isärskruvad.
20141101_173913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141101_173948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ofta kan det väl räcka att dra åt kopplingarna när värmen är avstängd.. Min anläggning (CeteTherm U22) läcker också på ett antal ställen har efterdragit för inte allt för länge sen, men inte kommit ihåg att tömma dropphinken som står under för att samla upp vattnet..

Läckaget i min anläggning är på anslutningen av inkommande fjärrvärmevatten, före temperaturgivaren (alltså just efter där leverantören struntade i att isolera, eftersom kundens förluster är en del av deras vinster)
 
Har samma fel. Både läckage av tappvatten och fjärrvärmevatten i den :(
Plockade isär regulatorn.
Man behöver inte vara VVS-ingenjör för att förstå att det är skräp.
De två små o-ringarna i den dubbla packboxen för spindeln jag markerat sitter MYCKET! svåråtkomliga inuti mässingshuset. De slits snabbt ut när även en lätt korriderad stång gnider på dem dag ut och dag in. (Mässingshuset med inpressad styrning syns från kortänden i tidigare inlägg från "msv97")
Övriga o-ringar och rullmembranet är lättare att byta.
Få se om jag får ihop det.
Mvh /M
20150729_214823_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Shpendi och 2 till
  • Laddar…
Grattis, du har lyckats komma åt de o-ringar jag inte hittade. Skriv gärna och berätta hur du bar dig åt och och om du lyckades laga regulatorn.
 
Jodå dom sitter därinne i hålet... på vardera sidan om borrningarna för utsläpp av läckvatten från respektive håll tapp/fjärr.
Jag fick ur dom gamla med en tillböjd spetspincett och en stor gnutta småländsk envishet ;)

Det stora utmaningen blir att pilla dit nya. Kanske är det omöjligt. Jag tror nästan det gjorts vid tillverkningen för det verkar vara en stålstyrning som är krymp-pressad på plats. Förmodligen har dom monterat o-ringarna redan innan den pressades dit i mässingshuset..

Det är svårt att mäta på gamla o-ringar. dom är både slitna och tillplattade, men det verkar vara 5,3x2,4 på de små respektive 14,5x3 på den stora yttre.
Ska det vara riktigt bra så ska det nog vara hydrogeniserad nitril eller nån annan bättre gummiblandning, men det får duga med NBR 70 så länge.

Ska skaffa det och återkomma med resultatet. Lovar inte ens att det lyckas :|

Mvh /Magnus
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Utmaningen. Hålet är ca 5,5 mm och o-ringen nästan dubbelt i ytterdiameter.

20150731_114447_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter pill och en ängels tålamod samt lite handlag så är dom på plats därinne i loppet på packboxen.

20150731_125241_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och, ja det blev tätt och fungerade. :)

Mvh /M
 
Redigerat:
  • Gilla
svetsnisse och 3 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag måste dela med mig!

Och nej, jag gillar inte att vara olyckskorp!

Nitril (NBR) används där avtätning mot olja ska ske, inte vatten.
Nitril torkas ut och spricker till slut om det kommer i kontakt med vatten. Jämför t.ex o-ringarna på gardenakopplingar som ofelbart börjar läcka efter ett antal år.

Vid tätning mot vatten ska EPDM användas. O-ringar av EPDM finns, men är svårare att få tag på. De är också betydligt dyrare än NBR.

Kan det knakse vara grundorsaken till läckaget i ventilen, att de använt fel material i o-ringen från fabrik?

MagHam: Snyggt lagat, men tyvärr förutspår jag att problemet kommer återkomma. Förmodligen efter samma tid som det tog för läckaget att uppstå första gången.

... Men det är klart, tog det 20 år för problemet att uppstå första gången kan man nog betrakta det som lagat i alla fall...
 
GeBe:
Bra förtydligande! EPDM är förstahandsvalet. Om någon annan vill prova att reparera på samma sätt ska ni absolut ha det i åtanke.

Min bedömning är att det var vanlig standard nitril från fabrik. Väldigt många får reparera detta efter ca 10 år och VVS firmor byter hela enheten. Vill man behålla den gamla ska det betalas pant :(

Sedan är det ju en s k "dynamisk tätning" med en mycket liten o-ring där en spindelstång hela tiden gnuggar. De gamla ringarna hade ökat ganska mycket i innerdiameter. Tycker lösningen som sådan är tveksam.

Mvh /Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.