Har precis dragit in fiberslang i huset, placeringen blir i hallen där vi idag har larm och router.
Fibern kommer upp från krypgrund och ska vidare ner igen och fördelas ut till dom olika rummen i framtiden.
Blir dock lite osäker på min uppdragning av slangen blir bra, tänkte därför fråga här hur det ser ut hos er. Gärna bild på fiberbox och router, gärna med mått, och hur mycket plats det tar (Gärna Bjärekrafts installation, men det är överkurs :D).
Har som sagt redan en massa boxar på den väggen så det är inte gott om plats o få det snyggt direkt.
 
Jo den hittade jag också, men vill se en med router så man ser hur sladdar ska in och ut, så man kan placera boxen på bästa sätt.
Såhär ser det ut idag, dom två vita är larmet och den grå är den gamla routern som inte kommer finnas kvar, där den sitter idag hade jag tänkt sätta den nya boxen, men vet inte hur det blir med ny router och sladdar in och ut.

IMG_0781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låda är en smart idé, har också funderat på ett platsbyggt sideboard för att dölja allt, sitter ju ett element till höger också. Idag döljer vi allt med en Karinfåtölj.
 
J
Då förstår jag. Grejen är väl att du inte verkar kunna köpa routern från dem, så det beror helt på vilken router du vill köpa. I ditt läge hade jag satsat på en lite dyrare Asus. Då får du ett bra trådlöst nätverk. Du kommer behöva dra kabel från tvporten på din fiberbox och till din tvbox, ev till en switch som fördelar till flera boxar. Från internetporten drar du en kabel till din router. Samma med telefonin, alltså en kabel till en telefoniadapter. Det blir med andra ord väldigt mycket kablar eftersom de inte använder samma typ av gateway som tex Telia och Comhem gör. Därför är det oftast bäst att fixa ett mediaskåp på väggen så länge du ska använda mer än bara surf.
 
Redigerat:
Hos oss kommer fibern till ett fiberuttag, från den går det sedan en fiberpatchkabel till fiberkonvertern, från fiberkonvertern går det TP-kabel in i bredbandsdelaren/routern.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt!
Tanken är att det till en början bara ska va internet, tv har vi förnärvarande via parabol, har inte koll på om mitt tv-utbud går att lösa via fiber, men får kolla det. Telefoni har vi inte idag och ska inte ha sen heller.
Min tanke är att routern och fiberbox ska sitta i detta område, switchen till tv hade jag tänkt gömma i krypgrunden och dra sladdar ner till den, skulle det funka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.