J
Jo, arbetskostnad för håltagning kan säkert räknas in, men enligt Skatteverkets webbplats får man inte bara skicka inte bara redovisa en fast kostnad, utan det ska spegla det verkliga förhållandet på just den specifika tomten. vill minnas att Telia vann strid i domstol mot konkurrent som drog av över 10.000. 3000 kanske är ok, men verkar vara i överkant. Föreningarna själva antyder att det kan gå med 3000 historiskt, men att det inte är skrivet i sten att det går igenom.

Googlade på detta, och många föreningar tex använder sig inte av Rotavdrag då det blir en försvinnande liten del som är arbetskostnad. Nu för tiden plöjer man in en kabel på en tomt på ett par minuter. Ska man då ta ut tusentals kronor får man nog ha gubbar med spade och mycket sten i backen.

Se till ex på Gotland:

http://www.ljugarnfiber.se/index.php/frågor-svar.html

I Stockholm kör man också med 3000 (och IP only) men är osäkra på om upplägget håller:

http://www.fstvs.se/svar-pa-fragor-som-dykt-upp/

Skatteverket: FIBERDRAGNING

Nedgrävning av ledningar för bredband på den egna tomten ger rätt till skattereduktion. Den del av arbetet som utförs utanför tomten, t.ex. på gatan ger inte rätt till skattereduktion. Kostnad för maskiner räknas inte till arbetskostnad. Installationen av bredbandet inne i bostaden ger inte heller rätt till skattereduktion. Observera att även om fast pris används, måste fördelningen mellan skattereduktionsgrundande arbete respektive ej skattereduktionsgrundande arbete spegla det verkliga förhållandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Tack alla för svar och diskussion!

Jag kan bara följa upp med att jag har varit i kontakt med Villaägarnas Riksförbund, och deras jurist menar att det inte finns någon dom på området, men att de skulle troligen inte vinna i rätten. Det är entreprenören som inte skött sin del av ROT-hanteringen, och att kunden skulle kunna bli fakturerad återstående när det är entreprenören som misskött sig borde ses som oskäligt.
 
Vi har haft, eller har fortfarande, en tvist med en hantverkare som efter att Skv begärde in kompletterande material kring ROT-avdraget valde att hävda att det var ett felaktigt avdrag, istället för att komplettera. Istället valde entreprenören att stämma oss på avdraget. (Ja, jag vet - jättemärkligt.)

Jag fick då för mig att när beslutet från Skv kommer att avdraget inte beviljas så kan du som kund överklaga till Förvaltningsrätten. Det var i alla fall vad vi gjorde, så mitt förslag är att du kollar upp det.
 
Samma sak hände mig med nyligen.

Men entreprenören har räknat uppåt väggarna fel så nu har vi en restskuld hos SKM på 11550! Landnet AB har heller inte ens svarat på förfrågan från SKM. Har också klausul om att jag skall betala om ROT inte går igenom. 3000 som nämndes ovan går (knappt) an, men 11550 är nästan dubbelt så mycket som offerten (15590 med ROT, 22900 utan rot). Detta är oerhört irriterande

Matthias
 
Betalade en faktura i november och har nu kollat med SKV 2 ggr, inget ROT avdrag begärt av firman.

Vi skrev inget avtal, mest pga firman gjort jobb i många hus runt omkring med bra resultat, inga skriftliga avtal där heller. Det är fnv fler i närheten som har samma problem med denna firma. Har redan påmint skriftligt via mejl 2 ggr. Pappersjobb verkar vara det enda som firman inte kan sköta, i övrigt seriös firma med yrkesstolthet och bra utförda jobb.

Inget står i fakturan (I princip samma dokument som offerten med tillagd info om ROT avdraget) om att kunden får betala motsvarande ROT avdrag om det skulle underkännas, eller om firman inte begär ROT avdrag. Det står bara att prel ROT avdrag med belopp, personnummer och fastighetsbeteckning.

Nu har ju firman på sig fram till 31 januari, så jag har fler möjligheter att stöta på , hoppas det löser sig. De i närheten som anlitade firman 2014 fick iaf info om begärda ROT avdrag från SKV nån månad efter betald faktura.

Om firman inte begär avdraget trots flera påstötningar, kan de då kräva mig på motsvarande belopp när skriftligt avtal saknas ?

Om det t.ex. runt 20 januari fortfarande inte är begärt ROT avdrag, är det då någon vits att koppla in nån jurist som får formulera ett brev?
 
När det gäller rotavdrag är det extra viktigt att man har skriftlig dokumentation vid beställningen. Då ska man själv som uppdragsgivare komplettrra med ett förtydligande att leverantören ansvarar för att han/hon ansöker om ROT.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
En amatörmässig fundering.

Även om missat ROT avdrag rent formellt är en affär mellan dig som beställare och skatteverket. Så ingår det i hantverkarens uppdrag att sköta sin del av ROT redovisningen gentemot skatteverket. Om hantverkaren inte sköter det så är det ett fel i utförandet av arbetet, på samma sätt som om något är missat eller felgjort i själva utförandet av hantverket.

Därmed bör hantverkaren rent logiskt kunna hållas ansvarig för ev. slarv i redovisningen till skatteverket.

Men det finns ju flera olika tänkbara skäl till att ROT inte går igenom. Om det ex. beror på att du som beställare inte är berättigad till ROT antingen för att du förbrukat avrdagsrätten eller inte betalar tillräckligt mycket skatt för att det skall finnas något att dra av. Då kan hantverkaren sköta sin del perfekt, med det blir ändå ingen avdragsrätt.

Om det beror på att det arbete som utförs inte är ROT berättigat, så tycker jag att bedömmningen blir knepigare. Rent moraliskt kan man ju tycka att hantverkaren inte borde "utlova" ROT avdrag i sin offert om arbetet inte är rotberättigat. Men rätten att få ett avdrag är en affär mellan dig som beställare och skatteverket. Hantverkaren kan sköta rapporteringen till skatteverket helt perfekt, men det blir ändå inget avdrag. Och det kan ju ex. vara ROT avdrag för en typ av arbeten som brukar gå igenom, pga. slarv från skattemyndigheten.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
De i närområdet som fick i princip samma arbeten utförda 2014 hade inga problem med sina ROT avdrag och offerterna verkar vara copy and paste med lite mängdvariationer.

Majoriteten beställer ju uppdrag med hänsyn till förväntat ROT avdrag och jag håller med hempularen att det borde anses som ett fel i utförandet om firman missar att ansöka om det. Det är ju tyvärr bara firman som kan begära det och gör den inte det så är inte uppdraget utfört i enlighet med offert (i mitt fall) . Verkar som Villaägarnas jurist är av inställningen att kund skall hållas skadelös om ROT avdrag glöms bort.

ROT avdraget görs ju on-line så det tar väl inte många minuter att fixa det.

Vi har inget annat ROT avdrag begärt under 2015.
 
Hemmakatten
Men det krävs i offerten/avtalet att det står att företaget förbinder sig att ansöka om ROT inom stipulerad tid (i dessa tider oftast senast 31/1). Har man inget sådant avtal är man förmodligen har "rökt".
 
Det är givetvis bras om det är stipulerat så. Men om ROT delen finns angiven i offert/avtal så måste det ju rimligen innebära att hantverkaren har förbundit sig att sköta sin del av ROT hanteringen mot skatteverket,
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Pheeww , snackade precis med SKV och nu hade begäran kommit in, så nu behöver man bara oroa sig för ev del av avdraget som blir underkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.