står på däcket vad du får ha för max tryck
 
Hittade detta, http://www.thunbergsbil.se/wordpress/dokument/handbok.pdf


5.00 x 10” 6-lag 3,5 BAR
145/80R x 13” 2,6 BAR
155R x 13” 2,6 BAR
155R x 13” C6 3,5 BAR
155R x 13” C8 4,5 BAR
165R x 13” 2,6 BAR
175/70 R13 2,6 BAR
175R x 13” C8 4,5 BAR
185/70R x 13” Rf 3,4 BAR
185R x 14” 2,6 BAR
185R x 14 C8 4,5 BAR
185/60 R14 2,6 BAR
195/70 R14 2,6 BAR
195/50Rx13”C 6 BAR
195/65Rx15” 2,6 BAR
195/65Rx14” 2,6 BAR
205/70Rx14” 2,6 BAR
 
Välkommen till forumet!

Trodde först det var stavfel, att du tänkte KÖPA ett släp.

Jag tror du överdramatiserar lufttryckets betydelse. Jag måste ha kört flera hundra mil med släp, och har aldrig reflekterat över att det skulle vara nåt speciellt lufttryck. Nånstans 2 -2,5 bar brukar jag ha. Mot det högre om det är tung last.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Trodde först det var stavfel, att du tänkte KÖPA ett släp.

Jag tror du överdramatiserar lufttryckets betydelse. Jag måste ha kört flera hundra mil med släp, och har aldrig reflekterat över att det skulle vara nåt speciellt lufttryck. Nånstans 2 -2,5 bar brukar jag ha. Mot det högre om det är tung last.
Håller med, har däcktryck 2,5 bar i min bilsläpkärra men exakt tryck är omöjligt att svara på om man inte vet vad det är för däck och vilket kärra det gäller. Se till att vikten inte överskrider, lastsäkra och kör försiktigt så ordnar det sig nog. Är bara däcken i bra skicka så händer inget.
 
Hej
Har du någon aning om vikten på det du ska skjutsa? Ska du dra uppemot ett ton på ett personbilslik skulle då jag dra i en bit över 4 bar. En tungt lastad släpvagn med lågt däcktryck blir otäckt slingrig. Bra också om du har C-däck om det är tungt.
/LOB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.