Hej.

Jag är inte så erfaren vad gällande det här med kamin, jag har bott i huset jag och min sambo äger i ca ett år.

Min fråga jag har är:
Hur ska spjället (längst nere till vänster på bilden här nedanför) stå?

Jag förstår att det måste vara någon typ av till luft under ifrån? Har jag rätt? Fel?

Och det känns ju då som om man skulle ha den ståendes (som ett S) skulle spjället vara öppet för fullt? Och om man hade haft "S:et" liggandes är det stängt (?)

Idagsläget står det någonstans mitt emellan då jag inte är säker på dess funktion :/


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för alla svar!
 
Det är säkert ett gammalt uteluftsspjäll. Inte troligt att det har nån direkt förbindelse med kaminen utan släpper in luften i en kammare under kassetten . Det kan ofta bli rejält kallras och kalla golv om inte spjället är väldigt tätt. Med en kassett som den där ställer oftast uteluftskanaler till mer elände än de gör nytta så prova att täta kanalen från utsidan.
 
Okej, så enligt din mening spelar det ingen roll hur "spjället" står? Då det är till en äldre utlufts.

Ja men jag tackar så hemskt mycket för svaret. Och jag testade den förra vintern att ha både "öppet spjäll" och "stängt spjäll", dock utan att jag anmärkt någon skillnad på något av det. Så det förstärker väll bara teorin om att det är något gammalt och obefintligt i dagsläget ;)

Åter igen tack ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.