Har en betongvägg i källaren som är väldigt grov i strukturen, liknar putsstruktur (men är inte puts). Denna vägg ska jag lägga tätskikt ca 1m2 på då jag ska ha ett handfat där. Jag antar att ytan skall vara slät när man applicerar tätskiktet, bör den spackas upp med våtrumsspackel först?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver ej ha tätskikt för enbart ett handfat, sätt ett frimärke med kakel eller måla med våtrumsfärg bakom tvättstället.
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska spackla ska det absolut inte va våtrumsspackel, det måste vara cementbaserat.
 
helt slätt behöver det inte vara men det underlättar, cementbaserat ska det vara, kan funka med fix som du skrapspacklar med
 
Tack för svaren.
Mycket snyggt Per, något liknande är det jag ska göra.
Behöver man inte tätskikt bakom handfatet? (Betongvägg I källare)
 
går inte svara bara ja eller nej...
är det badrum?
är det dränerade väggar?
är golvet isolerat eller är det tillskjutande fukt?
 
Per_2014 skrev:
[bild]
Exakt det där handfatet har vi liggandes oanvänt om någon vill köpa
 
AndersMalmgren skrev:
Exakt det där handfatet har vi liggandes oanvänt om någon vill köpa

Jag har skickat PM till dig. Vill gärna köpa ett sådant handfat.
 
Stefan N skrev:
Om du ska spackla ska det absolut inte va våtrumsspackel, det måste vara cementbaserat.
Jag är lite nyfiken på varför det behövs cementbaserat spackel. Vad gör att man t.ex. inte kan använda gipsputs bakom tätskikt?
 
K
Anders243 skrev:
Jag är lite nyfiken på varför det behövs cementbaserat spackel. Vad gör att man t.ex. inte kan använda gipsputs bakom tätskikt?
Gipsputs går utmärkt bakom tätskikt, men ni behöver inte tätskikt för att sätta ett "frimärke" över ett handfat. Det är bara ett stänkskydd precis som när man kaklar ett kök.
 
ktm250 skrev:
Gipsputs går utmärkt bakom tätskikt, men ni behöver inte tätskikt för att sätta ett "frimärke" över ett handfat. Det är bara ett stänkskydd precis som när man kaklar ett kök.
Tack för kommentaren! Jag lånade tråden innan, så i mitt fall tänkte jag spackla igen spår för gamla rör och liknande i våra lättbetongväggar innan kakelföretaget kommer och sätter tätskikt.

Skönt att veta att det inte var helfel.. :)
 
K
Anders243 skrev:
Tack för kommentaren! Jag lånade tråden innan, så i mitt fall tänkte jag spackla igen spår för gamla rör och liknande i våra lättbetongväggar innan kakelföretaget kommer och sätter tätskikt.

Skönt att veta att det inte var helfel.. :)
Då är dessutom gipsputsen enklast för då slipper du leta efter lågalkaliska produkter som är krav för lättbetong. Gips är dessutom mer lättarbetat.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.