Håller som bäst på bygger på mitt biorum och är nu i slutskedet i en beslutsprocess avs. ljus och ljusstyrning.

Just nu lutar det åt en Dali-bus med en styrning i form av en Helvar Digidim 905 router. Har låtit installera Helvar/Dali i en offentlig lokal genom jobbet och blev mycket förtjust i hur man kan programmera scenarion osv. Den router jag tänker mig har 64 kanaler och med grupperingar av downlights i badrum etc. kan man därmed utgå från att den kommer räcka till hela min villa som kommer uppgraderas i samband med planerad tillbyggnad.

Nu till frågan.

Är detta "framtidssäkert" att satsa på eller finns det exempelvis BRA trådlösa lösningar på gång? Dali-bussen är ju trots allt digital och det borde teoretiskt gå utmärkt att kommunicera den via wifi eller genom ett eget trådlöst gränssnitt.

Det känns lite surt att sätta igång och dra tvåtrådsbus genom varenda VP-rör i hela huset bara för att "det nya allmänna trådlösa systemet" lurar runt hörnet.

Ungefär som alla som trådade Ethernet i sina hus för 10 år sen alltså. :)

Åsikter och tankar här är uppskattade, inte minst erfarenheter från Dali i egna hem.
 
Nej, det är inte det minsta framtidssäkert. Helt enkelt för att alla försök till husautomation hittills har "misslyckats", dvs ingen har blivit någon direkt standard med varaktighet.

Och någon trådlös standard som faktiskt har en chans att bli en standard, ser inte jag på horisonten, men jag följer inte området noga. Det är nog iaf på senare kravet den faller den också, dvs de här systemen har så svårt att få genomslag att de blir de facto standarder.

Vi som drog ethernet för tio år sedan, vi åtnjuter dock idag fortfarande helt problemfri kommunikation i 1Gbps för en billig penning i hela huset. ;) Till skillnad från den trådlösa sidan, där man alltid får problem med räckvidd, störningar och en aldrig sinande ström av uppgraderingar vad gäller överföringsstandard. Så vad gäller trådat ethernet så får man leta efter en mer lyckad standard! :) (Man behöver den ju om inte annat för alla accesspunkter man måste lusa ned huset med för att få bra täckning...)
 
tommib
Nja... EIB/KNX är ju en standard som funnits med länge. Likaså Dali. Men ingen av dem har blivit någon hit i hemmiljö då de är dyra. Fördelen med KNX skulle ju vara att systemet är fritt konfigurerbart, men det kräver Mjukvaran ETS som för närvarande har en licenskostnad på ca 10kkr, vilket troligen är lite mycket även för den mest inbitne entusiast. De kräver också väldigt mycket av användaren när det gäller programmering, speciellt om man inte är van.
 
Det system jag har tittat på måste konfigureras i programvara som tydligen endast är tillgänglig för de som gått utbildning i den hos Helvar = ÅF/Installatörer. Dock kan det programmeras via Ethernet = på distans, och just nu har jag god kontakt med en sådan programmerare så det skall inledningsvis inte behöva innebära någon stor kostnad i mitt fall, men även där finns de ju en tveksamhet i framtidssäkringen.

Detta gäller logik-styrningar och adressering av nya komponenter, men för att justera dimmringsnivåer och anpassa scenarion kan man både nyttja skjutreglar/knappar samt oxå en mjukvara (uSee).

Har kollat KNX lite granna men är inte såld ännu.
 
tommib skrev:
Nja... EIB/KNX är ju en standard som funnits med länge. Likaså Dali. Men ingen av dem har blivit någon hit i hemmiljö då de är dyra. Fördelen med KNX skulle ju vara att systemet är fritt konfigurerbart, men det kräver Mjukvaran ETS som för närvarande har en licenskostnad på ca 10kkr, vilket troligen är lite mycket även för den mest inbitne entusiast. De kräver också väldigt mycket av användaren när det gäller programmering, speciellt om man inte är van.
Ja, det har alltså inte blivit någon de facto standard vilket ju man bla ser på prisbilden. Jämför med "samma" elektronik som sitter i en dimmer idag eller dylikt. Där kan du välja tillverkare som du vill och prisbilden är (pga konkurrens) en helt annan.

Jag skulle själv inte "våga" satsa på exv. KNX, eftersom det helt enkelt inte går att förutsäga vad som skall hända med den. Den har inte tillräcklig installerad massa samt rörelsemängd för att man skall kunna vara säker på att den kommer finnas kvar. Tidshorisonten för ett elsystem är ju jämförelsevis lång, så man måste vara relativt sett väldigt säker på att det går att få tag på grejjor under lång tid framöver. (Jmf. X10 som var ganska hypat för bara 15 år sedan. Inte så hett idag...)
 
Vad hette det danska företaget (tror jag) som gjorde automationssaker som liknade legobitar? Det var lite som distribuerad KNX. Ursäkta den vaga beskrivningen men minnet sviker mig en aning....
 
O
Kanske är då bättre att satsa på de enkla system som finns för hemma bruk.... Nexans eller z-waves
Går kanske inte att jämföra men det är en i förhållande en billig lösning. som inte kräver allt för stora omvandlingar...

men visst det är inte samma sak som KNX eller dali... men du kan styra ljuset en hel del...
 
Vad har Dali eller KNX som inte zwave erbjuder?
Zwave har välj förutsättningar att bli defacto std?
 
Kanalisation är alltid framtidssäkert. Ju mer kanalisation, desto flexiblare system.

För övrigt drar jag Cat6-nät i huset nu :). Och 802.11ac trådlöst också, förstås. Tanken är att man alltid ska ha minst hundra Mbit/s i kapacitet var man än befinner sig i huset så att det trådlösa nätet aldrig är långsammare än den kommande fibern (planerar 100 Mbit/s), samt att sådant som skall vara stationärt alltid är stationärt med gigabithastighet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nexa var min tänkta lösning inledningsvis men har läst allt för många som haft oerhört negativa erfarenheter när de gjort omfattande fasta installationer baserat på Nexa.

Dessutom går det inte programmera scenarion (som repeterar tillförlitligt m.a.p. på dimningsnivåer etc.) med deras nuvarande Nexa Gateway men jag har fått indikationer (från Nexas support/kundtjänst) att detta skall gå på den nya Nexa Bridge, men de har fortfarande inte lanserat den och ej heller gått ut med någon produktspec. Den skall dock komma nu i oktober och jag har faktiskt tänkt att vänta på att den kommer så man kan ta del av av den erbjuder innan jag slutligen bestämmer mig.

Dock går det inte bortse från att analoga trådar på konventionellt vis är så framtidssäkert som det kan bli, men man kan ju inte få fräcka lösningar genom att vara konstant konservativ i sina val heller.

Zwave får jag läsa på om.
 
Problemet med Nexa mfl är ju att det saknas återkoppling på vilket läge en enhet står på.
Det gör det hela värdelöst som jag ser det. Skillnaden med Zwave är att man dels har sådan återkoppling, kan ha olika sensorer etc, samt att en enhet också är en repeater för nätet, så att det inte blir några prylar i radioskugga.
Jag väntar dock fortfarnade på lite lägre priser, volymerna börjar väl komma upp nu, så var är alla billiga kina-tillverare? 500:- för en enkel switch känns lite magstarkt.
En annan detalj är att ingen tillverkare av LED-drivers med inbyggd dimmer verkar ha fattat att de ska implementera zwave också. Bluetooth o wifi har några, men det verkar vara allt.
Den dagen det finns lite olika bra LED-drivers med zwave, den dagen lyfter det!
 
karlmb skrev:
En annan detalj är att ingen tillverkare av LED-drivers med inbyggd dimmer verkar ha fattat att de ska implementera zwave också. Bluetooth o wifi har några, men det verkar vara allt.
Den dagen det finns lite olika bra LED-drivers med zwave, den dagen lyfter det!
Verkar finnas en "nödlösning" i dagsläget.
Fibaro RGB-dimmer + denna: http://gronahus.se/produkt/gh010/ + ett drivdon som dimmras med 1-10V
 
n_sandstrom skrev:
Verkar finnas en "nödlösning" i dagsläget.
Fibaro RGB-dimmer + denna: [länk] + ett drivdon som dimmras med 1-10V
Japp, blir alltid minst två enheter, och därmed ungefär dubbelt så dyrt som det borde vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.