Hej gott folk.

Efter många år på forumet där jag har sugit åt mig det mesta har jag nu fått lov att fundera på en planlösning till vårt tilltänkta bygge.

Om vi börjar med omgivning och potentiell tomt, vi har möjlighet att stycka av en tomt via sambons familj.
Bilden nedan visar området med en ungefärlig tomtplanering med mera och är orienterad med söder rakt nedåt. Omgivningen är hav 400m i sydlig riktning (grannens hage direkt i söder, sedan grönområde ner till havet), familjegården till väster (röd byggnad är ridhus) i norr är det åkermark (150m till en landsväg) och öster 250m åker till en fotbollsplan.
Tomtplanering2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till detta vill vi bygga ett 1.5planshus, där vi valt 1.5plan för att få ner byggkostnader och energiförbrukning relativt ett enplans. Inspirationen är Dasts Beddinge som vi flyttat runt lite i samt lagt till takkupor. Tanken är att bygga huset med oinredd ovanvåning (återigen för att få ner initialkostnaden). Det vi gillade med Beddinge var att man delat upp nedanvåningen så att man fick sammanhållna umgängesytor, detta är till stora drag kvar i vår planlösning.

planlösning3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är inte riktigt vän med Sketchup än och 3D Warehouse strular mest så möblerna är mest linjer.

På bottomvåningen har vi ett rejält kök med bardisk ut mot matplatsen, ett skjutdörrsparti gör att man från matplatsen kommer rakt ut i trädgården via altanen. Umgängesytorna är nära köket, men köket är ändå halvt avskild. Trappan placerades i mitten av huset och möjliggjorde då ett svalskafferi, Det mesta av ytan till skafferiet togs från badrummet (Då vi har ett större badkar på ovanvåningen gör detta inte mycket). Mycket inbyggd förvaring behövs då jag är uttalad lumpsamlare och sambon har bara inte insett att hon också är det.

Ovanvåningen har även den förvaring, eventuellt ska där in garderober i sovrummen också. Den stora fyrkanten i badrummet är ett tilltänkt badkar där man kan visa upp sin fagra lekamen för omgivningen.
Allrummet har förhoppningsvis havsutsikt (Försvinner snabbt om grannen styckar av och det byggs ett lika stort hus där)

Framsida, sett från sydväst.
Hus3dSW.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida, sett från nordost.
Hus3dNE.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ännu inte gjort några fönster eller dörrar (någon som vet hur man fårtill så att man enkelt kan laborera med till exempel färg på fönsterkarmar?) Färgsättningen är ännu ej bestämd. Nästa steg för oss börjar bli att se oss om efter någon som kan bygga det hela och vill ge oss en prisuppgift.

Alla förslag och kommentarer tas tacksamt emot =)

EDIT: Undrar hur jag fårbort de extra bilder som hamnar på slutet =/
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
Jag kanske inte borde uttala mig om planlösning eller husets placering på tomten över huvud taget eftersom jag helt saknar lokalsinne och inte ens kan skilja på höger och vänster. Men jag funderar ändå på husets placering på tomten, utifrån hur vårt hus är placerat. Uppfattar jag det rätt att ni har placerat husets baksida med de stora fönsterpartierna i söderläge?
 
Woah! Startsideplacering, hur gick detta till?

Marlen: Det är helt rätt!
(För övrigt så kanske du kan tipsa om hur man får bort de sista två bilderna (jag beskar dem och laddade upp på nytt, men de gamla verkar ha fastnat))
 
Jag har fixat det.
 
Tack Per!

Marlen: Nu när jag tänker på det. Husets framsida är den med de stora glaspartierna, där tanken är att dessa placeras i söder med en lätt vinkling mot väster. Utsikten blir då över trädgården och förhoppningsvis ner mot havet.
 
Det ser ut som en bra grund, men på andra våningen hade jag övervägt att ta bort klädkammaren mitt emot trappan och gjort det till en del av allrummet, sedan gjort övre delen av allrummet (bredvid trappan) till klädkammare eller ett andra badrum. Om det blir två badrum skulle det befintliga badrummet få ingång från föräldrasovrummet. Kvarvarande klädkammare får ingång från allrummet. Då blir allrummet inte så smalt och mer lättmöblerat, samtidigt kan ni få maximal solinstrålning och utsikt åt söder.
 
Redigerat:
Intressanta tankar och tack för svar.

Just att flytta klädkammaren till andra sidan är en tanke jag haft, tanken med den nuvarande placeringen är som buffertzon mellan stora sovrummet och allrummet.

Men du lyfter en intressant tanke, är allrummet för litet? Jag vill minnas att jag haft vardagsrum med 3m mellan väggarna och att det kanske inte var gott om plats, men det gick utan några större problem. Sofforna på bilden är rejält tilltagna, 100cm djupa vilket är något i överkant, detta kanske gör att det uppfattas som litet?
Det får mig även att fundera på vad man vill ha norra delen av allrummet till, det har jag ännu inte kommit på :x
 
13th Marine skrev:
Det får mig även att fundera på vad man vill ha norra delen av allrummet till, det har jag ännu inte kommit på :x
Förslag: Flipperspel och dart. :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Men det tänkte jag gömma i min mancave garaget :wow:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
I relation till resten av husets storlek tycker jag det ser lite smalt ut med 3,6 m där ni ritat in sofforna i vardagsrummet.
 
Inu: Jag håller med, jag tycker dessutom där är lite väl mycket tom yta i köket som man borde kunna ta av, men jag har inte lyckats då jag inte får till kopplingen mot matplatsen när bardisken krymper.
Tankar och idéer runt det uppskattas verkligen =)
 
13th Marine skrev:
Inu: Jag håller med, jag tycker dessutom där är lite väl mycket tom yta i köket som man borde kunna ta av, men jag har inte lyckats då jag inte får till kopplingen mot matplatsen när bardisken krymper.
Tankar och idéer runt det uppskattas verkligen =)
Köksö? Med en vägg mot ena delen(mot v-rum) av ön blir köket fortfarande lite avskilt samt ett ställe att hänga tv'n på =)

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vårt ursprungliga hus är placerat i västerläge, sedan har vi en tillbyggnad i vinkel, i söderläge. Jag tycker det är väldigt bra med västerläget på en uteplats eftersom du får sol från kl 12 och ända tills den går ner på kvällen. Om ert hus har sidan med de stora fönsterpartierna mot sydväst så kan det nog bli bra.

Ju mer söderläge man har med stora fönsterpartier, ju mer odlidligt är det att vistas där när solen är uppe på sommaren, något att tänka på. Jag har mitt kontor i rent söderläge med stora fönsterpartier och jag hade önskat ett annat läge måste jag säga. Har installerat markiser, men måste dra för riktiga mörkläggninsgardiner på sommaren för att kunna vistas här.
 
SSSS: Det knepiga är att då flyttar matplatsen från skjutdörrspartiet och man tappar som du skriver lite separationen mellan kök och vardagsrum, men i övrigt gillar jag den. Får kanske tänka om lite trots alls. (Målet är för övrigt att vardagsrummet ska vara TV-fritt =)).

Marlen: Helt klart blir det varmt av solen, båda mina senaste kontor har varit placerade i söderläge vilket har sina fördelar på höst/vinter/vår men kan bli lite varma på sommaren, som tur är har jag haft AC på båda ställena.
Tanken är att ha någon form av ljusskärmning man kan använda under sommarmånaderna, markis, utvändig persienn, pergola och baldakin är några funderingar vi har =)
 
Jag tycker att det känns lite trångt när man kommer upp för trappan och möts av en vägg, speciellt om man bär upp en fåtölj eller något till övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.