Förra ägaren hade lagt på nytt tak. Den läcka som varit i taket var därför åtgärdad genom ny papp och nya pannor. Även ny tilläggsissolering över HELA vinden var pålagd, över det gamla sågspånet och ett lager gullfiber.
Virket inne i taket på vinden var torrt och fint så inte mer tankar lades på detta.... förrän nu...

Lyfte på isoleringen och finner stora kakor av spån, inte fint poröst. Under är brädorna helt igenom sönderruttena, stora hål. Det enda som inte gör att jag ser igenom golvet är spänntaket under. Endast en liten liten brun fläck på spänntaket skvallrar om en vattenläcka.


Allt är torrt, mesta skadan är på takvirket/vindsgolvet. Spånet är bara ihop klumpat av vattnet som tidigare runnit igenom, så ingen tillväxt i spånet, utan vad jag kan se, enbart i virket.

Vad tycker ni? Behöver/bör jag skicka något som varit dött i minst 2 år på analys ? Hur går jag vidare för att känna mig trygg ?

2015-10-03 18.07.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilden visar den begränsade ytan som är drabbad mellan 2 reglar. Reglarna har inte drabbats nämnvärt vad jag kan se just nu. Man kan se hur den svarta pappen som ligger under spånorna är helt borta.)
 
pegee skrev:
Du är inte ensam!

[länk]

I vårt fall var diagnosen entydig. Riv rubbet och gör om!
Inga uppmuntrande bilder. Vet inte om jag ska glädjas åt mitt "lilla" eller om jag ska förfäras än mer av vad jag kan hitta ? :)
 
Ska i helgen ta itu med problemet, men hur ???

Riva och bygga :
Jag kommer att byta ut dom plankor som är förstörda. Jag hoppas på att dom inte är angripna längre bort utan att jag kan begränsa mig till detta område mellan dessa 2 takstolar.
Köper stora reglar som jag fäster i sidan mot takstolarna, dels för att hjälp-stötta takreglarna, om dom blivit försvagade, och dels för att kunna fästa brädorna i.

Mögelbekämpning
Takstolarna dränker jag i rikligt med Boracol (bort tagning av mögel, svamp osv.).

Fuktspärr ?
Den svarta papp som helt försvunnit och tidigare legat under spånorna är väll någon typ av "fuktspärr". Tänker använda vanlig byggplast som jag (och här kommer 2 alternativ)
1. spikar fast plasten under brädan och delvis under takstolen & balken
2. lägger mellan takstolarna och en bit upp på sidorna runt området.

Isolering ?
Kan jag använda vad för isolerings som helst ?
Tänker lägga ner stenull (som jag har gott om), men någon sa att man inte ska blanda isolering. Vad anser ni ?
Idag ligger det ju (nedifrån och upp)
spån (ev. med kalk inblandat ?), gullfiber och stenulls mattor längst upp. Totalt ett isolerande lager på ca 40-60 cm
 
Redigerat:
Visade sig trotts dom stora skadorna att området var begränsat. Takstolen var bara lite fuktskadad och detta behandlades med Boracol.

Slutet gott, alting gott :)

2015-10-10 19.47.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
asaleo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.