Googlade lite och hittade detta om LT (vad det nu står för?) och U-värde på olika glas- och plastskivor. Länk till källan finns nedan.

När det gäller ljustransmissionen så håller enkelt energiglas (Pilkington K glass) ungefär 74% LT medan 10 mm kanalplast (Plastmo Twinlight i polykarbonat) har ett LT på ca: 85%. 3 mm plan akryl (Plastmo) håller 92% LT. Vanligt glas håller ett LT på 80-85%...

Av detta kan man sluta sej till att gamla fönster man hittar i förrådet ska man ha om man kör enkelglas och inte behöver högsta effekt ur panelen under den kalla årstiden. Måste vara idealiskt för en vedtork!
Kör man med dubbelglas så minskar ju LT till riktigt dåliga värden samtidigt som U-värdet stiger (det lilla solljus som kommer in, stannar kvar som värme).

Jag tror att kanalplast är bäst, och att 4 mm kanalplast är ganska mycket bättre än ett vanligt enkelglas.
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=165
 
Kommersiella produkter typ Solarventi använder "UV beständig Lexan (kanalplast av polykarbonat)" , men då har de även tagit hänsyn till hållfastheten (sparkade fotbollar o.d.). Detta kan ju vara en vägledning.
 
  • Gilla
Letalis
  • Laddar…
Lite uppdaterad driftsinfo!
Allt fungerar sjukt bra, och den sköter sig helt själv... eller, njae, nästan iallafall.


Det sitter också ett termostat som mäter temperaturen inuti solluftfångaren, och då sköter till/frånslag på fläkten utifrån inställda värden.
Ponera att termostaten är inställd för att slå ifrån vid en lägsta temp på 12º, vilket innebär att fläkten ska sluta att blåsa in luft, om tempen sjunker under 12º.
Jag satte ju insuget i överkant på insidan, vilket då höjer utblåstempen avsevärt, eftersom jag då värmer upp 10º luft istället för att ta in uteluften som då kanske är 4-5º, so far so good.

En intressant bieffekt som jag inte tänkte på är att när utetempen går upp/ner behöver jag även justera frånslaget på termostaten regelbundet.
Varför??
Jo, för att när solen gör sitt bästa och fläkten värmer under dagtid, så stiger temperaturen i garaget till tex 15º.
Fantastiskt! Gratis värme!
Problem blir ju bara att när utetempen sjunker igen på kvällen ute till tex. 3º, så fortsätter ju fläkten att gå, eftersom den då tar in den varma garageluften som värmts upp under dagen!
Nu fungerar solluftfångaren helt plötsligt som en kylare, som inte kommer att stanna förrän temperaturen i garaget kommer ner till inställda 12º !

Det här är egentligen inget problem. Det viktiga är komma ihåg att aldrig ställa in "lägsta-värdet" på termostaten så att understiger den troliga "max.tempen" i garaget. Idag har jag lägsta värdet satt till 17º tex. och jag har just nu 14.7º.

Jag har ingen värme på alls i garaget, och nu uppfyller verkligen fångaren mina förväntningar!
Tempen skulle ha ca 6-7º, om jag inte hade haft solluftfångaren, och på bilden ser ni temp.utvecklingen den senaste veckan.

En väldigt tydlig "temp-puckel" syns under eftermiddagen den 7/3, och det var då solen kom fram ordentligt.
IMG_5256.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Du skulle ha en annan fläktstyrning med en tempgivare inne och en i panelen. När temperaturen är högre i panelen är inne startar fläkten, när den är lägre stängs den av, och det kan vara bra med en maxgräns där fläkten stängs av om innetemperaturen blir högre än önskat.

För min del skulle jag nog bygga en simpel elektronisk styrning själv. I grunden två temperatursensorer, en komparator (komponent avsedd att jämföra två signalers nivå), och lite prylar för att den ska palla att styra så mycket ström som fläkten behöver. Det räcker för innetemp/paneltempstyrningen, en komparator till med tempgivare som jämför mot ett inställt värde ger enkelt en maxtemperaturavstängning också.

I övrigt gillar jag ditt bygge skarpt! Nu behöver jag bara ett garage med soltillgång så ska jag bygga en egen... :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Gsssson skrev:
Du skulle ha en annan fläktstyrning med en tempgivare inne och en i panelen. När temperaturen är högre i panelen är inne startar fläkten, när den är lägre stängs den av, och det kan vara bra med en maxgräns där fläkten stängs av om innetemperaturen blir högre än önskat.

I övrigt gillar jag ditt bygge skarpt! Nu behöver jag bara ett garage med soltillgång så ska jag bygga en egen... :wow:
Jo, tanken har funnits att bygga ihop något liknande, men tiden och motivationen har inte riktigt visats sig ännu. Det funkar så pass bra som det gör just nu, förutom att man då måste vara där och justera lite.

Nästa steg i förbättringsåtgärderna blir nog att ersätta den enkla takplasten med klar kanalplast. Det lär höja effektiviteten märkbart och då kanske det även blir läge för lite ny styrelektronik. :)
 
Jag har en liten Solarventi i gästhuset.
Den sitter inte i optimal riktning. Ger mest på förmidagen.

Slängde på en givare på den i går.
Den ger ju lite värme ialla fall.

Givare gäststuga är solarventin och givaren sitter vid inblåset.
 
  • Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Jag har en liten Solarventi i gästhuset.
Den sitter inte i optimal riktning. Ger mest på förmidagen.

Slängde på en givare på den i går.
Den ger ju lite värme ialla fall.

Givare gäststuga är solarventin och givaren sitter vid inblåset.
Min solluftfångare kom upp i 60º i utblåstemp igår, men då är det ju lite skillnad på storlek och konstruktion också.
Men riktigt cool teknik och konstigt att det inte är mer "frekvent" använt, då det fungerar riktigt bra.
 
plutoorjan, Termostaten i en liten egen sollåda bredvid kan vara en lowtechlösning
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Solluftfångaren fortsätter att leverera gratis värme! Nu är den självklart avstäng för att undvika bastu i garaget, men kände mig tvungen att dra igång allt för att testa...

113grader!
Nytt värmerekord och helt omöjligt att hålla handen i utblåset!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
INTP och 2 till
  • Laddar…
Med de temperaturerna blir inte fläkten gammal. Läs dokumentationen för fläkten. Har själv tagit kål på 2 st
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
exerg skrev:
Med de temperaturerna blir inte fläkten gammal. Läs dokumentationen för fläkten. Har själv tagit kål på 2 st
Den är ju avstäng normalt vid den här årstiden, men fläktens specifikationer säger 24/7-drift med 90grader så det borde inte vara några direkta problem trots allt.
 
Skulle du kunna göra nån enkel ritning på hur din ser ut och vad du byggt av?
 
kallstrom_74 skrev:
Skulle du kunna göra nån enkel ritning på hur din ser ut och vad du byggt av?
Har svårt att hinna med att mecka ihop en detaljerad ritning, men jag tror att det mesta framgår i tråden och alla bilderna hur jag har konstruerat den. Egentligen är det ganska basic, men det finns en hel del smådetaljer som förbättrar funktionen.
Grundtanken är ju att man tar in luften i ena hörnet och sedan tvingar luften "runt" innanför plåten, i ett "N" för att värmas upp, och sen sprutar in den uppvärmda luften nere i golvnivå.

Ställ gärna frågor om du har funderingar.
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lite tveksamt trots allt...
Alla hävdar att kanalplast vore rätt väg att gå, men jag har inte lyckats att bli övertygad.

Vad anser ni experter på området?
Skulle 4mm klar kanalplast från Bauhaus vara ett bättre och effektivare alternativ än mina nuvarande "altanplast"?
http://www.bauhaus.se/riatherm-kana...m-klar.html?nosto=nosto-categorypage-topright

Även om kanalplasten är "klar" så hur mycket solljus släpper dom in i praktiken, och blir det inte väldigt dåligt solinsläpp från sidorna? Det känns som om dom bara är "klara" absolut rakt framifrån, och där står solen bara en kort stund.
 
Jag har en liten fångare med kanalplast, jag tror den skulle funka bättre med något klarare.

Det är också skillnad vilken design man har, har man som jag en nätsolfångare så kanske kanalplasten är bättre för luften rör sig i hela solfångaren, har man luftrörelsen bakom en plåt tror jag inte det är lika vikigt.

Ska göra en större i framtiden och den blir nog inte med kanalplast och förmodligen med plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.