Hej!
Köpte nytt hus i våras och anlitade en byggfirma för att byta tak och fixa lite annat inne i huset. De gjorde ett jätte bra jobb inne i huset, men när det var dags för att byta taket hörde de aldrig av sig. Efter många om och men får vi tag på ägaren till företaget som beklagligt nog blivit sjukskriven. Inga problem sa vi, skicka faktura på jobbet ni gjort så hittar vi en annan byggare till taket.
Detta var i mars, april någon gång och vi har ringt och SMS:at flera gånger om att få fakturan, men vi får den inte. Nu har vi tröttnat på att tjata, men det vi däremot är oroliga för är ifall vi inte får fakturan innan årets slut, då vi vill utnyttja årets rotavdrag. Hur långt efter utfört arbete får man eg. lov att skicka fakturan? Kan vi hamna i trubbel om vi aldrig får den? Eller tänk om den poppar upp efter tre år, kan man verkligen fortfarande kräva att den ska betalas efter så lång tid?

Tack på förhand!
 
Om byggaren fakturerar inom tre år måste ni betala men om det dröjer längre kan ni strunta i en eventuell faktura. Om han fakturerar efter årsskiftet så blir ert rotavdrag lägre.
 
Ja, byggaren kan kräva att den ska betalas inom tre år.

Men, ni behöver faktiskt ingen faktura, ni kan betala ändå. Exakt hur man ska gå tillväga med rotavdraget i ett sådant fall är jag inte insatt i, men ring skattemyndigheten och rådgör med dem. De brukar vara mycket hjälpsamma när man ringer och ber om hjälp med att göra rätt för sig.

Det kan definitivt bli strul med ROT om betalning inte sker innevarande år, så kolla upp det noga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det låter ju märkligt att bryggaren inte skickar faktura samtidigt som han nu är sjukskriven. Har ni kollat upp att hans bolag inte är i konkurs?
 
Jag har för mig att preskriptionstiden på en fordran är 10 år. Så länge kan man vänta enligt lagen.
 
gorcot skrev:
Jag har för mig att preskriptionstiden på en fordran är 10 år. Så länge kan man vänta enligt lagen.
Inte för en näringsidkare gentemot en konsument. Då gäller 3 år.
 
D
Demmpa skrev:
Preskriptionstiden är tre, fem och tio år, allt beror på vad det gäller. Se:
Finns två års preskription också, men det berör inte ts fall.
 
Tack så mycket för hjälpen! Det blir en pling till skatteverket och se om de kan hjälpa mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.