B
Har du möjlighet att utveckla hur luften är? Du skrev att det inte luktade, men ändå att problemet känns i vissa delar av huset? Har dessa delar en avvikande luftfuktighet om du mäter?
 
KristinaRT
Vi har haft liknande problem på mitt jobb, iaf liknande symptom, och detta har utretts på olika sätt under flera år.
Jag har varit med hela vägen eftersom jag drabbats, och "tvingats" läsa in mig på en del facklitteratur som normalt ligger utanför mitt yrkesområde (biologi/biomedicin)....
Skicka gärna PM om du vill diskutera närmare eller behöver bolla idéer/funderingar.
 
KristinaRT skrev:
Vi har haft liknande problem på mitt jobb, iaf liknande symptom, och detta har utretts på olika sätt under flera år.
Jag har varit med hela vägen eftersom jag drabbats, och "tvingats" läsa in mig på en del facklitteratur som normalt ligger utanför mitt yrkesområde (biologi/biomedicin)....
Skicka gärna PM om du vill diskutera närmare eller behöver bolla idéer/funderingar.
Eller så delar du med dig här så att vi är fler som kan få lära oss.
 
KristinaRT
MathiasS skrev:
Eller så delar du med dig här så att vi är fler som kan få lära oss.
Helst inte eftersom det fortfarande utreds aktivt; vad ska göras, hur och ffa vem ska betala.
Tyvärr går det inte att hålla tillräckligt anonymt för att jag ska känna mig bekväm med att diskutera detta öppet.
 
Redigerat:
Fukthalten har mätts av skadetekniker som inte tyckte de var alarmerande höga utan normala.

Vi har mekanisk frånluft men har inte gjort några direkta mätningar avseende luften. Dock är det ingen dålig lukt i huset, men det ibland kunde vara innan vi installerade den mekaniska ventilationen.
 
KristinaRT skrev:
Helst inte eftersom det fortfarande utreds aktivt; vad ska göras, hur och ffa vem ska betala.
Tyvärr går det inte att hålla tillräckligt anonymt för att jag ska känna mig bekväm med att diskutera detta öppet.
Du behöver ju inte skriva att du jobbar på Kalle-Kula AB utan kan ju nöja dig med att beskriva vilka problem som det var med luften och vad man har gjort för att lösa problemen. Sådan fakta är ju alltid nyttig för oss andra att få lära oss av.
 
B
Hamrapå skrev:
Fukthalten har mätts av skadetekniker som inte tyckte de var alarmerande höga utan normala.

Vi har mekanisk frånluft men har inte gjort några direkta mätningar avseende luften. Dock är det ingen dålig lukt i huset, men det ibland kunde vara innan vi installerade den mekaniska ventilationen.
Återkommer till min tidigare fråga, på vilket sätt "känns det" att luften är sämre i delar av byggnaden? Informationen skulle underlätta för att ge råd ang. vidare åtgärder.
 
O
Har ni dränerat om huset?
Det finns många frågetecken kvar att räta ut!
Nu är det dags att installera ett ordentligt ventilationssystem... FTX....
 
Luften ger en brännande känsla på huden (skapar irritation och eksem) och irriterar luftvägarna.

Huset är inte omdränerat utan dräneringen är original från slutet av 60-talet.
 
Kan lägga till att huset är tilläggsisolerat för några år sedan och att det var i anslutning till det som problemen uppstod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.