Jag har hamnat i lite av ett dilemma. Pga av lite olika anledningar som inte har med frågeställningen att göra så har jag hamnat i lite tidsfrist. Det är nämligen så att jag ska så gräsmatta på min tomt. Men det börjar bli lite väl sent på året. Därför vill jag höra era åsikter om detta. Till att börja med kan jag säga att jag måste så. Jag ska lägga 1800 kvm, så att rulla ut gräs blir för dyrt.
Det rekommenderas att så från maj till i mitten på september. Detta har ju att göra med hur varmt det är och inte vilken månad det är. Därför undrar, vad ni tror om att så nu, om ca två veckor?

Jag har enskilt vatten där jag bor. Därför har jag begränsad möjlighet att vattna gräsmattan ordentligt. Så jag känner att den bästa tiden för mig är att anlägga på hösten, då jag får hjälp av regn och dagg i marken.

Min markfirma har sagt att dom kan så om ca 2 veckor. Enligt 2 veckors prognosen kommer det vara runt 12-13 grader på dagen och 7 på natten. Dom säger att det fungerar, och dom är en etablerat trädgårds och markfirma, men samtidigt så är ju dom partiska då dom vill ha jobbet.

Min oro är att det är för kallt och att gräset inte kommer att ta sig, men att ogräs och annat kommer ta över. Sen när det blir varmare i vår så kommer gräsmattan få det svårt.

Vad tror ni? Är det för sent att så om två veckor?
 
Tror nog det kan fungera, gräs växer väl ner till 7 grader. Men är det en firma som gör det och säger att det går så är det väl bara lita på dom och skriva ett avtal, blir det ingen gräsmatta så får dom ju göra om det.

Gör du inget så kommer väl ogräset växa mer och mer då det inte har något att konkurrera mot.
 
  • Gilla
Sjovsnygg
  • Laddar…
Dom har inte lagt dit fyllnadsmassor eller anläggningsjord ännu så det är ingen fara ännu att det ska växa något.
 
När gräsfrö hamnar i jord under 7 grader så gror de helt enkelt inte, utan de flesta kommer nog övervintra ok och sedan sätta fart i april igen. Jag tänker att det tråkiga är om fröna precis hinner börja gro och frost då kommer - skadar det den unga plantan?

Sedan är ju inte gräsfrö så dyrt. Kvalitetsfrö till 100kvm kostar ca 200-300:-, så drygt tre spänn kvadraten. Du kan ju se det som en skakig höstsådd där du tänker dig stödså i vår ändå. Givetvis får ju ogräset mer plats att växa på, men det finns för- och nackdelar med allt som sagt .. =)

Och Anna - köp en bra kvalitetsblandning!
 
Redigerat:
Nu börjar anläggningsjorden komma på plats. Dom kommer att så i slutet av veckan. Jag kommer meddela här sen hur det går.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag sådde en mindre yta på ca 100kvm i slutet okt/början nov typ.

Det kom inte upp något gräs att glädja sig åt innan snön, men tusan vad det började växa upp på vårkanten när temperaturen började stiga. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag sådde en mindre yta på ca 100kvm i slutet okt/början nov typ.

Det kom inte upp något gräs att glädja sig åt innan snön, men tusan vad det började växa upp på vårkanten när temperaturen började stiga. :)
Låter bra. Och du fick inte en massa ogräs eller annat i gräsmattan när den inte tog sig direkt?
 
Instämmer med föregående.
När vi satte in fjärrvärme i vårt förra hus 2004 så satte grävfirman frö i november.
Jag trodde det var bortkastat, men så fort de sen fick tillfälle att gro så gjorde de det.
/M
 
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Låter bra. Och du fick inte en massa ogräs eller annat i gräsmattan när den inte tog sig direkt?
Tja, lite annat än gräs kom det väl upp, men jag vet inte om det var mer än vad som kommit upp även om jag sått i slutet av juli.
Det var någon "skitjord" jag hade ut där som redan innehöll diverse. :)
 
Igår såddes gräset. Jag återkommer och berättar hur det går.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget gräs än så länge...
 
Redigerat:
Mitt gräs har i vart fall slutat växa nu, för kallt på nätterna.
 
A
Har det börjat komma något gräs nu då?

Jag sådde gräsfrön på några kala fläckar på gräsmattan i december och nu börjar grässtrån att komma upp. :)
 
Hur gick det?
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
T
TS, hur gick det? Kom det upp gräsfrön på våren? Var det många som klarat sig eller fick du så om en del?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.