Hej!

Har precis fått en värmepump från Sfinx och den ska kopplas in i helgen. Jag kommer koppla pumpen via värmeväxlare mot en ackumulatortank som redan är kopplad mot en vedpanna och i framtiden kommer troligen solpaneler kopplas in. Kring detta har jag några frågor som säkert har diskuterats tidigare men jag lyckas inte hitta ngt.

1) Bor i Malmö, är värmeväxlaren verkligen nödvändig eller borde jag tänka om och koppla den direkt på ackumulatortanken?

2) Om jag kopplar den via vvx, måste värmepumpskretsen då ha en eget smutsfilter?

3) Om jag kopplar den via vvx, måste det såklart (?) finnas ett expansionskärl i kretsen. Var hittar men ett litet kärl? Rördragningarna är bara några meter så kärlet behöver inte vara större än ngn liter.
 
D
1. Ser inte vitsen med VVX. Nu vet jag inte vad det är för värmepump du talar om dock. Är det en luft/vatten, så kanske du har frostskyddat den slingan som går ut till utomhusdelen och då är ju en VVX mer motiverad.

2. Smutsfilter är väl bra...

3. Du borde kunna använda ett vanligt nivåkärl som man använder till köldbäraren på v/v pumpar. Annars finns det små 2l kärl....
 
Är det en plattvärmeväxlate så ska man ALLTID ha smutsfilter
inte roligt att behöva byta en igensatt växlare för att man snålat in på ett smutsfilter för 300:-
 
Värmeväxlaren sänker ju cop så är det inte risk för frysning så kör utan.
 
Pumpen är en Luft/Vattenpump.

Kan jag tolka svaren som att om man har minimal risk för strömavbrott så skippar man VVX och kopplar direkt på ackumulatortanken?

Av ren nyfikenhet: Var hittat man ett 2liters expansionskärl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.