Va uppe på vinden en sväng för att kika på mina takstolar då jag villa ta ner en vägg som jag tror är bärande.
Är denna konstruktionen självbärande?

Kollade även upp ritningarna på mitt hus och där står det enligt följande:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2dsjud4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det nån bild, utöver ritningarna? Den bifogade filen verkar inte fungera...
Spontant tycker jag det låter som den inte är bärande eftersom "innervägg" inte är förkryssat, och att bjälklaget ska vara bärande. Men man vet aldrig, bäst är väl att ta dit en snickare/byggare.
 
pelig skrev:
Finns det nån bild, utöver ritningarna? Den bifogade filen verkar inte fungera...
Spontant tycker jag det låter som den inte är bärande eftersom "innervägg" inte är förkryssat, och att bjälklaget ska vara bärande. Men man vet aldrig, bäst är väl att ta dit en snickare/byggare.
Ordnat bilden nu från vinden på hur takstolarna ser ut.
 
Om underarmen (nedre regeln i takstommen) är skarvad på mitten så finns det en risk att den sjunker ner av sin egna vikt om du tar bort en vägg under.
 
Det är den.
Hade en snickare här idag som kika på det och sa Smmna sak.
Tyckte jag skulle säkra upp med 2 reglar som jag skruva ihop.
Så det lät vettigt. Kommer göra så.
 
D Drotz skrev:
Det är den.
Hade en snickare här idag som kika på det och sa Smmna sak.
Tyckte jag skulle säkra upp med 2 reglar som jag skruva ihop.
Så det lät vettigt. Kommer göra så.
Hej! hur gick det med väggen och takstolarna?
samma fundering som dig nu...:S
 
Jag limmade ihop 2 rejäla reglar och la på vinden. Om det hjälpte så värst det vet jag ej.
Sen tog jag ned väggen.
Har inte fått något i huvudet ännu. :)
 
En på varje sida takstolens underligare eller hur la du dom menar du?
 
K kolzow20 skrev:
En på varje sida takstolens underligare eller hur la du dom menar du?
jag tog ned en vägg som var c:a 6 meter lång. Så jag köpte reglar som var 7:20 långa har jag för mig.
Denna la jag i mitten på vinden bara och skruvade fast ovanifrån med vinkeljärn på varje takstol.

Tanken var att dom överskjutande metrarna går in där det finns vägg och således får stöd där.
Sen i andra änden tänkte jag lagt den på den bärande ytterväggen. Men kom aldrig åt den så lät den vara i den änden.

Så egentligen gör ju nästan den balken ingenting mer än att stödja upp mina takstolar då dom var delade i mitten. :)

Men enligt ritning var allt självbärande så orkade inte lägga någon mer energi på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.