Stefan N skrev:
Du har svaret i inlägg #2 och #4, ej #3.
Med andra ord krävs också tätskikt på ett garagegolv av betong om man t ex ska lägga klinker?
 
Nej, kök och garage omfattas inte av krav på tätskikt som badrum och WC.
 
Stefan N skrev:
Nej, kök och garage omfattas inte av krav på tätskikt som badrum och WC.
...vilket ju är väldigt godtyckligt eftersom i mitt fall skiljer sig inte fuktbelastningen på respektive utrymme någonting. Det är likadana golv, väggar, golvbrunnar och vattenanslutningar. Mängden fukt/vatten som tillförs uppifrån kan vara lika stor beroende på användandet, i vissa fall kan det tom vara mer vatten i garaget.

Kraven måste ju ha uppkommit för att förhindra fuktskador och att då skilja på utrymmen bara på vad man kallar dem, inte efter hur de används, är ju inte logiskt. Enligt mig är kraven i så fall fel utformade.
 
Paxman skrev:
...vilket ju är väldigt godtyckligt eftersom i mitt fall skiljer sig inte fuktbelastningen på respektive utrymme någonting. Det är likadana golv, väggar, golvbrunnar och vattenanslutningar. Mängden fukt/vatten som tillförs uppifrån kan vara lika stor beroende på användandet, i vissa fall kan det tom vara mer vatten i garaget.

Kraven måste ju ha uppkommit för att förhindra fuktskador och att då skilja på utrymmen bara på vad man kallar dem, inte efter hur de används, är ju inte logiskt. Enligt mig är kraven i så fall fel utformade.
Troligtvis så sker väl väldigt få skador till följd av vatten i garage då många sådana också har golvbrunn, samt är oisolerade på undersidan och ev. fuktskador syns i regel snabbt eftersom de är att förvänta sig om man t.ex. skulle tvätta bilen invändigt.

En toalettstol kan läcka även på ett golv utan tätskikt. Det är denna typen av skador man vill undvika. Det finns i regel två avlopp som går genom golvet på en toalett (handfat är nummer 2).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.