Vi har ett äldre hus med 3 meters takhöjd, putsade väggar och putsat tak. Rundad övergång vägg-tak utan någon "kant". Fönstren går upp till ca 25 cm från taket. Rundningen börjar ca 15 cm innan taket. Alltså har vi 10 cm vägg från fönstrens överdel innan den successiva övergången till taket börjar.

Vad blir snyggast - att måla väggarna 10 cm över fönsternischerna eller lägga kanten i höjd med överdelen av fönstren? Fönsternischerna är 45 cm djupa, och dessa tänkte vi ha i vitt i kontrast till väggarna som vi hade tänkt ha röda.

Hoppas tacksamt på synpunkter!
 
C
Jag satte tapeten kant i kant med fönsternischens foder, tror det blir snyggast när fönsterna slutar så pass högt upp. Det ser konstigt ut om tapeten/målningen går ända upp till hålkälen (rundningen).
 
Jag brukar också sätta i linje med fodret!
 
Jag skulle troligen gått med väggfärg/tapet upp till kanske 5 cm innan hålkärlen börjar. Tror inte väggen känns som en helhet annars.
 
Ser nu att det i så fall bara skulle bli 5 cm målat ovan fönstret - backar nog från mitt förra uttalande :)
Kanske skulle sluta vid fodret i alla fall...
 
Tack för alla svar!

För att komplicera det hela har vi inga fönsterfoder, fönsternischen övergår i vägg i en skarp kant. Lutar ändå åt att det kanske blir snyggast att dra upp färgen 5-7 cm ovan fönstren.
 
Ett alternativ för att markera övergången tydligare är att sätta en smal profillist precis där hålkälen börjar. Listen målas in i takfärgen och blir en naturlig avslutning som gör att du kan gå något högre med väggfärg/tapet. Mer jobb givetvis och det kanske inte passar in om det är en funkislya du har utan foder/lister i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.