Fairlane
Hej,

I vårt hus har vi ett gäng trådlösa, kommunicerande brandvarnare av typen: Housegard SA421WS-S2. Brandvarnarna köpte jag in vid årsskiftet, men det tog säkert 2 månader innan jag började montera dem (alla är ännu inte uppe). Nu har 2 stycken börjat pipa för dåligt batteri, dvs efter 8 månader. Det är 9V batteriet som verkar vara problemet, inte de 3 AA batterierna. Om jag tolkat det rätt så är det AA-batterierna som ska se till att kommunikationen med de andra brandvarnarna i systemet fungerar, så därför blir jag lite förvånad att 9V-batterierna ger upp redan. De brandvarnare jag haft innan har batterierna hållit i många år på (icke-kommunicerande).

Batterier följde med brandvarnaren, kanske är det skräpbatterier?

Vi har också två brandvarnare från Verisure som inte behöver byta batteri så ofta och de kommunicerar ju också...

Byter jag 9V batteriet så blir brandvarnaren tyst, så det borde var det som är problemet.

Jag har 14 stycken varnare, så jag skulle vilja ha vettiga batterier, helst till ett vettigt pris också, men vet inte vilka som är vettiga. Någon som har något tips?
 
Har samma typ av fenomen. Mina housegard kommunicerande brandvarnare gjorde slut på dyra 9V litiumbatterier på ett drygt år. Just nu får de gnaga Coops billiga niovoltare... Sedan blir det raka spåret till Classe i brist på bättre idéer. Har minne av ett test med en snygg graf visade batteriers spänning regelbundet mätts under varierande belastning. mätts och det var tydligt att somliga batterier föll snabbt i början, andra höll orken bra för att sedan tappa spänning snabbt mot slutet.
Har tyvärr glömt var testet fanns, men min hypotes är att housegardbrandvarnarna vill ha ganska hög spänning och att somliga batterier (som tex energizer litium) sjunker under denna nivå alltför snabbt. Någon som har bättre idéer?
 
D
Kör Duracell Procell Battery Alkaline 9V.
Köper 10-pack från amazon för typ 200kr
 
Har du 14 brandvarnare i ditt hus? :x
 
Äntligen någon som fattat hur många som egentligen behövs. Själv har jag 8 st. Hus 65 kvm, friggebod 10 kv + garage.
2 vardagsrum, 1 sovrum, 1 klädkammare , 1 vind, 1 källare, 1 friggebod, 1 garage.
 
Fairlane
Nja, jag köpte 14, men alla är inte inkopplade än, men tanken är enligt följande:
1 brandvarnare i varje sovrum, 1, i vardagsrum, 1 i gillestuga, 1 i hallen, 1 i matkällaren, 1 i varje förråd etc.

Strunta i förråden, eller sätt en billig som inte är seriekopplad var det folk som sa, men jag tänkte så här: I ena förrådet så har vi ett elelement, 1 fläkt till golvet, samt takbelysning med halogen (som barnen ibland glömmer att släcka): Det rummet. Börjar det brinna där inne, med dörren stängd så kan hela rummet vara övertänt innan man får en varning någon annanstans, så lika bra att ha en brandvarnare där och då är det lika bra att ha en som kommunicerar med andra. Så dyrt var det inte tycker jag. Batterikostnaden kan jag väl leva med också, men kan jag betala halva priset för batterierna så säger jag ju inte nej. :)

Ja ska kolla Amazon, det ser intressant ut. Är Duracell-batterierna bra?
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Har ni en kådis pårullad dygnet runt oxå? Utifall ni skulle ramla och snubbla in i en skreva? :)

Skämt åsido, jag har bara två hemma, en på varje våning, men det kanske inte vore så dumt att ha en i varje sovrum, jag skall helt klart överväga det. Men att ha dem parkopplade? borde man inte vakna av en brandvarnare i huset oavsett om är i ett annat rum?
 
Jag har 4st och tycker det är jobbigt när någon av dom börjar pipa mitt i natten (som de alltid gör) för dåligt batteri...
 
C
Jag kör genomgående med litiumbatterier. Förvisso är de snordyra, men å andra sidan hatar jag att hålla på och byta batterier titt som tätt. Dessutom har jag lärt mig (fakta eller skröna?) att alkaliska batterier har en urladdningskurva som innebär att tiden under vilken brandvarnaren varnar för låg batterinivå kan bli ganska kort. En annan sak som jag själv erfarit i fritidshuset är att alkaliska batterier är mer temperaturkänsliga och kan börja pipa för lågt batteri när det är kallt i rummet trots att det är nästan nytt.
 
Be någon annan trycka på knappen när du befinner dig längst ifrån brandvarnaren och ha eventuella dörrar emellan stängda. Besvara sedan frågan om du till 100% hade vaknat av ljudet.. Kan du inte svara ja till 100% så borde du ha länkade brandvarnare.
 
Fairlane
En annan hake är barn. De hör brandvarnaren betydligt sämre när de sover så en i deras sovrum ökar chansen att de ska vakna.
 
O
Att seriekoppla brandvarnare är för mig självklart! Jag läste om en familj, där det började brinna i tvättstugan, där de så bra hade brandvarnare, men de hörde den inte för de var uppe på ovanvåningen.... det vart inget bra resultat tyvärr.
Att sätta en brandvarnare som inte är seriekopplad i ett förråd utomhus känns väldigt onödigt...
Brandvarnade i all ära, men glöm inte brandsläckare! Själv har jag en på varje våning. (naturligtvis 6kg pulver)
Och självklart monterade så att man lätt hittar dessa. inte instängda i en garderob...

Gällande batterier, testa å köp nya batterier, och kolla hur länge de håller. Det kan absolut vara batteriet som följde med brandvarnaren som är dålig....
 
Fairlane
Odjuret skrev:
Att seriekoppla brandvarnare är för mig självklart! Jag läste om en familj, där det började brinna i tvättstugan, där de så bra hade brandvarnare, men de hörde den inte för de var uppe på ovanvåningen.... det vart inget bra resultat tyvärr.
Aj, aj. Ja det där är en risk. Tvättstuga är dock lite lurigt eftersom det kkan bildas mycket ånga etc = falsklarm
Kostnaden för seriekopplade är inte så mycket större så det är dumt att chansa.
Förr sa man en brandvarnare per våningsplan, nu talar man om en per rum, eller åtminstone en per sovrum.
Har man stängd sovrumsdörr och det börjar brinna där så tar det ett bra tag innan brandvarnaren i hallen utanför reagerar.
Odjuret skrev:
Att sätta en brandvarnare som inte är seriekopplad i ett förråd utomhus känns väldigt onödigt...
Ja, den lär man inte höra i tid. Risken kanske är mindre för liv och hälsa, men otrevligt är det.
Odjuret skrev:
Brandvarnade i all ära, men glöm inte brandsläckare! Själv har jag en på varje våning. (naturligtvis 6kg pulver) Och självklart monterade så att man lätt hittar dessa. inte instängda i en garderob...
Samma för oss, samt brandfilt. Har man en inredd vind eller liknande så bör man också ha en brandstege bra placerad på övervåningen.

Odjuret skrev:
Gällande batterier, testa å köp nya batterier, och kolla hur länge de håller. Det kan absolut vara batteriet som följde med brandvarnaren som är dålig....
Jag ska testa det.
På Housegards hemsida anger man 8-12 månader för Zink Karbon-batterier. 2 år för alkaliska och 6 år för litium-batterier. Housegard skulle skicka mig 2 batterier så jag kollar hur de fungerar också. Oklart för mig vilken sort de är (står inte på batteriet), men trolige Zink Karbon, så kanske är 8 månader inte oväntat?!
 
Ok jag blev såld efter att gjort lite research på nätet. Beställde 6 stycken sådanahär. Någon som har erfarenhet av dem? Det är en ny produkt ifrån Housegard, inte så många återförsäljare som har dem i lager ännu. Tydligen skall de gjort sändarmodulerna mycket mera strömsnåla och drivs bara av 2st 1,5v batterier per enhet. Hoppas man slipper byta batterier i tid och otid.

http://www.webhallen.com/se-sv/hem_...os_och_seriekopplade_2-pack&atcl=external:ref

"Housegard OrigoTM använder den allra senaste energibesparande teknologin vilket ger upp till 18 månaders batteritid med endast 2 st AA-batterier."
601120.jpg
 
Redigerat:
Fairlane
Ser intressanta ut. hade jag inte redan köpt på mig en bunt hade jag funderat på att köpa några av dessa.
Om de fungerar ihop med tidigare modeller så är det perfekt, annars kan man ju alltid göra två "nät", där man sprider ut båda, så att man inte har en modell på nedervåningen och en annan på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.