Hej!

Jag är i begrepp att montera ett antal konstantströms spottar i badrummet.

8st 1208 multi från Hide-a-lite dok har jag försökt läsa på om hur man bäst drar kablage.
det finns ofantligt mycket snack om störningar o så vidare.


Fattar jag det rätt att man ska dra en tvådelad kabel till varje och sen seriekopplar man
i burken där drivdonet ska ligga?

Eller kan man dra en 1-ledad kabel och seriekoppla på så vis mellan varje spott?
 
Generellt bör man låta fram- och returledare gå nära tillsammans (i samma kabel), detta för att magnetfälten ska ta ut varandra och inte orsaka störningar. För LED är det emellertid så låga strömmar att det knappast har praktisk betydelse, men för halogen kan det vara viktigt. Det är också individuellt för olika drivdon, så titta i bruxet för den modell som är påtänkt här ifall de har krav på maximal ledningslängd och förläggningssätt. Det blir nog bara förvirrande att söka ett generellt svar på frågan.
 
Okej ja problemet är just att jag inte hittar någon info på manualen
 
Då har inte tillverkaren några synpunkter så du kan välja det som bli mest praktiskt.
 
Enligt Hide-A-Lite så skall man nog använda deras förgreningsboxar. Då sätter man boxarna centralt, och drar en tvådelat kabel till varje spot från den.

Mina 1202 multi kom med 2m kabel fast på varje spot, skulle tro att det är likadant på 1208.
 
Nu lite besserwisservarning. Om tillverkaren skriver "skall" är det ett krav. Om de skriver "bör" eller svagare är det en rekommendation I det här fallet föreslår Hide-a-lite sina egna boxar, men det är tillåtet att välja andra alternativ om man finner det lämpligare.

Detta var inte avsett att skriva n_sandström på näsan utan ett försök att sprida ett ljus över semantiken i regelsammanhang.
 
Ah, men det är fullt rimliga påpekanden.

Egentligen skriver dom ingenting, vad jag sett. Dom säljer spotar som skall seriekopplas, med en viss fastmonterad kontakttyp, och dom säljer seriekopplingsboxar med samma kontakttyp.

Och för att seriekoppla direkt från spot till spot så behöver man demontera spotarna och byta kablage, och tja, då lär garantin vara förverkad oavsett :p

Sedan så är ju detta inga starkströmsinstallationer, så allt är ju "tillåtet".


Och ja, jag syftade egentligen inte på att seriekoplingsboxarna skulle vara av just deras fabrikat, utan mer att spotarna skulle seriekopplas centralt.
Andra fabrikat har boxar som fungerar precis lika bra, bland annat malmbergs
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag koppla i serie ute i kretsen och dom lyser. Riktigt smidigt att sätta dom i apparatdosor
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.