Hej!
Jag är på jakt efter ett bra och gärna billigt utomhusspa. Har sett att Nordisk Spa har billiga spa (fr. 29990 SEK). Är det någon som har erfarenhet av dessa? Vad är skillnaden mot övriga spa som i oftast är betydligt dyrare??
 
Vi blev lurade av Nordisk Spa
Vi beställde våra badrumsmöbler för nästan 3 månader sedan. Efter bara några dagar kom fakturan på hela beloppet. Jag ringde upp dem och kom överens om att betala hälften i förskott och resten vid leverans. Rörmokaren och plattsättaren får måtten på möblerna och de drar rör och kaklar efter dem.
I slutet av September får vi äntligen kontakt med dem och de informerar oss om att de ska återkomma med besked då leveransen från Kina hade kommit in nydlygen. Dagarna går och de hör aldrig av sig. Vi ringer och tjatar och tillslut åker vi till butiken. Butikspersonalen informerar oss att våra möbler inte hade kommit och att det fanns ingen garanti på att de skulle komma överhuvudtaget. Butikspersonalen ber oss prata med ägaren Michael eftersom de inte kan hjälpa oss. XXXX, vägrar att prata med oss och lämnar butiken sägandes "tjejerna ska hjälpa er" "jag måste gå". Efter 20 minuter kommer en man in som presenterar sig och visar intresse för problemet. Han upprepar att de inte kan hjälpa oss "tyvärr" och att de inte kan stå för varken rörmokarens eller plattsättarens extraarbete i form av ändringar som behövs för de nya möblerna. Att kompensera oss var helt uteslutet. Butikspersonalen berättar att de alldrig träffat mannen förut.
Vi lämnar butiken utan våra badrumsmöbler, utan våra pengar och utan kompensation:mad:
En anmällan till Konsumentverket är gjort.


Nordisk Spa satte in våra pegar på vårt konto, 50% av den totala summan, några dagar senare.
 
Redigerat av moderator:
Håller med om Nordisk Spa....Vi köpte ett för 29.000 där
Karet väsnas och är dåligt Isolerat Pumpar i låg kvalite och drar ström som en häst travar..dessutom så är de dålig acryl...Lucite är ett minimi krav på acrylen....synd man inte viste de när vi köpte de bara....Idag har vi fått tag i en leverantör som vet va han pratar om ...och vårat nya spa lyser i skuggan av de gammla.
 
Yepp, köpt spa för drygt 80.000 kr.... helt värdelöst och Nordisk Spa med XXXX i spetsen vägrar konsekvent att göra ngt att för att rätta till problem, mitt råd...handla hos en seriös handlare och undvik Kina spa, var beredd på att lägga en hel del pengar om du skall ha ett kar som håller
 
Redigerat av moderator:
Ja mitt nya spa jag köpt är ett Kina kar från ledande tillverkare. Jag kan väll säga så här att kvaliten på dettta är super,har grannar med både beachcomber o andra span..för dubbla priset och dom kastar lystna blickar på vårat...så ja antar man måste lära sej att Span inte nödvändigt vis behver va bra för dom kommer från USA eller Kina...handlar nog mer om ens egen kunskap om kvalitets frågor.. Mitt har både Lucite o Microban .. stomme i rostfritt och ingen termos isolering... men däremot en grymt bra isolering totalt sett...har kört de hela vintern och inga problem..kostat mej ca 400 kr månaden i vinter och då har ja 37 grader i de.. ...

Nu blir de Värmepump från kina som komplement - 9000 kr - motsvaren de Svensk modell kostar ju 30-40 tysen,,,så även om de där skrivs mycke skit om Kina produkter så har ja råd och köpa 4 stycken för dom pengarna en Svensk pump kostar.,

Jag anser att man ska lägga i en växel och ta reda på vad som gäller och vad du får för dina pengar- Är köparens ansvar att veta vad han köper.. Att bara kritisera Volvo ( Ävendom Kinesiskt idag ) eller Spa butiker för dom säljer Kina Span eller andra produkter är för lågt.
De flesta Span mer eller mindre på markanden är OEM kar ...om de så står Made in USA på dom så behöver dom nödvändigt vis inte vara produserade där i sin helhet.

Däremot så finns de så klart oseriösa handlare som inte står för service och ingen moral att följa upp kunden - Dessa dåliga föredömmen hittar man på de flesta Spa butiker eller andra brancher oavsett vilka märken dom nu säljer och varifrån deras produkter kommer.

Lycka till alla inför sommarens Ba och Spa
 
Yepp blev illa behandlad av Nordisk spa under 2009, de aggerar helt otroligt illa och jag kommer aldrig att köpa en skruv till av det gänget.
 
Någon som vet om de bättrat sig sedan 2009?'

Funderar på ett bad därifrån.. och mycket kan ju ha hänt på 5år!
 
fredri_k
Balboa prylar betyder inte att det är bara saker,ibland tvärtom då det ibland används utgående boxar mm i billigare bad.
Har ett bad ståendes fr denform,och den boxen ( balboa) kan inte ens balboa själva få fram en ersättningsbox till ,så det blir att bygga om det badet men ny box och panel mm.

Nordic spa är billigt kina spa rakt igenom.
Det finns hyfsade kina span och det finns dåliga.
Utpris på detta bad borde vara runt 30.000 , det är vad det är värt.
99.000 är ett löjligt fantasi/lock pris.

Badet har en LX cirkpump , endast 5-10 cm isolering, balboas billigaste system mm.

Men det är fritt att köpa vad man vill , men be att få kolla under sido panelerna,kolla hur det är byggt ,om det är "whirlpool" eller "lx" pumpar som är kinesiska som låter mer och är sämre byggda,vilken typ av lim dom använt,kolla efter tillverkarnas logga på limdelar och slang ,där skiljer det mkt i kvalite som man inte ser med blotta ögat.
 
fredri_k
Tack för svar! Misstänkte att det är kina rakt igenom med nån balboa pinal kanske då. Tycker hela utespa branschen är väldigt lurig med alla försäljare med "bluff" badkar.
 
Det är en mkt smutsig branch som har mkt kvar att lära :)

Bad fr kina säljs som svensk tillverkade mm , tänk om alla säljare istället kunde säga vad dom säljer?
Säg tex,detta bad är fr kina men det är bra ihopskruvat,vi har dessa garantier och service personal,reservdelar på lager mm mm istället för att tuta i folk annat....
 
Frågan är snarare vad som inte är kinesiskt idag där det står "made in sweden" det mesta är importerat från Kina, om inte i sin helhet så i delar.
 
Sen är ju Kineserna experter på att göra det dom blir tillsagda.

Hasslarna säger "tillverka en billig spa pump" och dom får en billig skit pump dom stoppar i ett bad och säger att den är bra och folk går på det.

Premium tillverkarna säger "tillverka en bra spa pump" och dom får en bra spa pump som dom sen får slå skallen blodig för att övertala folk varför den är 3 ggr så dyr som en billigare pump.
 
fredri_k
Ja det är riktigt snårigt det där, men jag kräver inte det "bästa" men vill inte ha skit heller. Lite som med bilar, man väljer sin nivå lite grann :)
 
Johan läs pm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.