Ska isolera mitt förråd. Bör jag börja med golvet eller spelar det ingen roll?
 
Släng upp nån bild så kanske man förstår bättre :)
 
Tobiaseld skrev:
Släng upp nån bild så kanske man förstår bättre :)
Ja jo... Tänker så här — ts ska isolera sitt förråd och undrar om man börjar med golvet eller väggarna.

Eftersom han skriver att han ska isolera sitt förråd är det nog helt isolerat idag, dvs noll isolering i väggar, tak och golv.

Och då kanske det finns en arbetsgång som man nästan kan säga är praxis; t ex "man gör alltid golvet först så slipper man frysa om tossingarna medan man isolerar resten. Eller kanske taket så håller utrymmet värme bättre medan man jobbar vidare. Till exempel...

Det kan ju också vara så att det finns starka skäl för att börja med väggarna? Och det kan väl i så fall ge oss en god indikation till varför ts frågar överhuvudtaget — för han vill veta hur man brukar göra. Och det vill jag också.

För jag har ingen jävla aning och kan inte svara på ts fråga! Och jag kan inte för mitt liv förstå hur en bild av utrymmet ifråga kan påverka svaret??? Om det är kvadratiskt eller rektangulärt, runt eller byggt i vinkel; om väggarna består av det ena eller det andra — vad finns det att förstå? Hur kan en bild vara avgörande för svarets lydelse?

Hjälp mig att förstå, för det här var väldigt mycket hantverkar-ockultism i mina ögon.
//Ronnie
 
  • Gilla
Knagga
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar upp två bilder ändå :)
Och tack för svar Ronnie.
Någon annan som tänker ngt annat?
 
Jag förstår inte heller frågan riktigt, men bilderna hjälper ju att förstå hur det ser ut.

Jag tänker så här:

1. Isolering på "vinden" gör mest nytta, så där kan man ju börja om man inte tänker göra allt på en gång.
2. Isolering i väggarna går ju på ett par timmar när allt annat är klart som i detta fall, bara köpa isolering och stoppa i.
3. Golvet borde ha isolering UNDER betongplattan (?) så jag tycker det inte är självklart att isolera där alls. Det blir ju isåfall någon cellplast och sedan flytande golv på det.

...men det enkla svaret på frågan är att det inte spelar någon roll. Och ett annat svar kan vara: Gör det som känns roligast och enklast så kommer du igång.


Pysslarn, mitt eget förråd som jag färdigställer har träbjälklag och då har jag gjort golvet + golvisolering först för att slippa bryta benen av mig under resten av arbetet. Idetta fall kan vi ju se på BILDERNA att förutsättningarna är lite annorlunda.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar igen!
Detta forum är ju så bra!

Det finns ingen isolering i betongplattan, därför ska jag isolera med cellplast ovanpå. Min fråga var om jag bör börja med golvet eller väggarna. Men det kanske inte spelar någon roll? Taket ska såklart också isoleras.
 
Svaret är mycket enkelt.

Det spelar ingen som helst roll vart du börjar!
 
När du lägger cellplast på golvet skapar du dig en riktig klassiker till riskkonstruktion.

Betongplattan blir då den kalla sidan där luft kommer kondensera och denna fukt riskerar att nå dina väggreglar. Du borde antagligen lägga platonmatra och sedan isolering och se till att ventilera utrymmet under platon.
 
Pysslarn skrev:
Ja jo... Tänker så här — ts ska isolera sitt förråd och undrar om man börjar med golvet eller väggarna.

Eftersom han skriver att han ska isolera sitt förråd är det nog helt isolerat idag, dvs noll isolering i väggar, tak och golv.

Och då kanske det finns en arbetsgång som man nästan kan säga är praxis; t ex "man gör alltid golvet först så slipper man frysa om tossingarna medan man isolerar resten. Eller kanske taket så håller utrymmet värme bättre medan man jobbar vidare. Till exempel...

Det kan ju också vara så att det finns starka skäl för att börja med väggarna? Och det kan väl i så fall ge oss en god indikation till varför ts frågar överhuvudtaget — för han vill veta hur man brukar göra. Och det vill jag också.

För jag har ingen jävla aning och kan inte svara på ts fråga! Och jag kan inte för mitt liv förstå hur en bild av utrymmet ifråga kan påverka svaret??? Om det är kvadratiskt eller rektangulärt, runt eller byggt i vinkel; om väggarna består av det ena eller det andra — vad finns det att förstå? Hur kan en bild vara avgörande för svarets lydelse?

Hjälp mig att förstå, för det här var väldigt mycket hantverkar-ockultism i mina ögon.
//Ronnie
Tänk vad bra det är med bilder. Säger ju mer än 1000 ord :sly:
 
Hur ska jag kunna ventilera utrymmet under en platonmatta?
 
Du får kolla monteringsanvisningarna, man brukar väl göra det via golvlisterna.
 
Jaha ok. Får undersöka saken...
 
Ajdå, känner att jag måste göra någon form av pudel här, och — ändå inte? Vill hur som helst börja med att be Tobiaseld om ursäkt för mitt sura mothugg. Borde ha formulerat mitt inlägg på ett trevligare vis; beklagar det.

Samtidigt, ts frågade om arbetsgången och i mina ögon borde svaret handla om praxis eftersom frågan är allmänt formulerad. Och enligt inläggen verkar det inte finnas någon praxis...

Tyvärr blir många frågor på det här forumet besvarade enligt modellen: Fråga: "jag ska köpa borrhammare och efter att ha kollat runt väljer jag mellan blå Bosch och Dewalt, vilket märke rekommenderar ni?" Svar: Hilti XYZ är vad du ska ha!".

Jag tycker att det är ok att skicka med oombedda synpunkter om man först besvarat frågan som den är formulerad. Ts kanske inte är vare sig idiot eller helt utan koll och i det här fallet kände jag bara "men för jösse namn — hur gör man vanligtvis?" Svara på frågan!

Hur som helst: jag är ledsen om jag stött någon och tursamt nog la ts upp lite bilder — men det kunde man uppmanat till efter att man beskrivit tillvägagångssättet beroende på den ena eller andra förutsättningen.
Ber alla inblandade om överseende — som jag skrev "jag har ingen jävla aning".

//Ronnie
 
Tobiaseld skrev:
[länk]

Två första inläggen (y)
Okej, okej, okej... "Lesson learned" :D

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.