Hej,

Jag håller på att fräscha upp en gäst-toa ca 4 kvm. Den har bara wc och handfat och står på betongplatta. Alltså inget rum under.

Blir lite tveksam på vilka regler som gäller. Jag rev ut en gammal plastmatta, men hade tänkt sätta klinkers. Behövs det då något tätskikt eller göra jag detta direkt på betongen?
 
Tätskikt på golv med 10 cm uppvik behövs.
 
Nu kanske reglerna ändrats på senare tid, men då det inte finns någon golvbrunn så är det ju inget våtrum. Alltså kan du ha precis vilket golv du vill(?).
 
danne_88 skrev:
[länk]
Så ja tätskikt på golv och 10cm upp på vägg
Fast TS skriver ju att golvet är betongplattan. I länken står det: "Består underlaget av till exempel spånskiva eller gipsskiva ska det skyddas med ett tätskikt."

Jag står framför lite samma sak. Duschrum utanför bastun som idag har plastmatta/väggar kommer behöva renoveras. Plastmattan är limmad direkt på betongplattan vilket givetvis gjort att den släppt. Frågan är samma för oss; ska man ha tätskikt på golvet (trots att fukt tränger upp genom betongplattan) eller kan/bör/ska man lägga klinker direkt på betongen?
 
är det i källare? Då hade JAG skippat tätskikt alt. Kört med ardex 8+9 som är ett tätskikt för tillskjutande fukt. Vanlig isolerad platta på mark hade jag haft tätskikt på
 
Enligt TS första inlägg:

"Den har bara wc och handfat och står på betongplatta. Alltså inget rum under."

Sen om det är källare eller ej framgår ju inte...och borde väl inte spela så stor roll, tillskjutande fukt har man väl oberoende hur djupt plattan ligger relativt markplan?
 
Tack för alla svar!
Ja, jag missade att nämna, det är markplan det handlar om. Och jag tro man kan anta att det är en isolerad platta, men där är jag faktiskt inte helt säker. Det är ett radhus byggt -75 om det kan ge någon ledtråd.

Hur som helst låter det ju som att tätskikt är att föredra, enligt min mening mest för regelverket...

Finns det något sådant som funkar bra med enbart rollning? Eftersom det inte kan handla om våtzon 1 borde ju inte kraven vara jättehöga eller?
 
Det är inte meningen att kapa din tråd j.sjodelius, men för mig är det inte helt klarlagt att tätsikt är självklart i ditt resp. mitt fall. Om du vill att just denna diskussion ska lämnas så kan jag radera detta inlägg.

Om man lägger tätskikt ovanpå en betongplatta måste ju tillskjutande fukt ta vägen någon annanstans än genom ytskiktet. Det följer i så fall undersidan av tätskiktet och kommer hamna i väggarna på fel sida om tätskiktet. Har man då träkonstruktion, kanske med gips, så fuktas detta upp med mer fukt än om inget tätskikt läggs på golvet.

Det som skiljer ditt och mitt fall är att ditt rum inte utsätts för speciellt mycket vatten på golvet. Så länge WCn är tät och handfatet används normalt kommer ju golvet i princip aldrig bli blött ovanifrån. För mig är det därför inte logiskt att inte tillåta tillskjutande fukt från plattan att ventilera ut genom golvets ytskikt. I mitt fall handlar det om ett duschrum som används sporadiskt (mer på vinterhalvåret) och då talar vi ju om ganska stora mängder vatten men jag känner mig ändå tveksam till att sätta tätskikt. Våtrumsmattan har ju bevisligen släppt hos oss, mest troligt pga tillskjutande fukt, och denna fukt kommer fortsätta komma. Ett alternativ jag funderar på är att istället måla golvet med diffussionsöppen epoxi som jag använt i garaget (vars golv är samma betongplatta).

Jag vet dock inte vad som blir bäst...
 
Ingen fara Paxman, bara bra med fler synpunkter!

Jag tänker lite i de banorna också... Om ett rör börjar läcka är det en sak, men då har jag ingen glädje av tätskiktet ändå, då det snabbt kommer rinna ovanför tröskeln och in i andra rum.
Och de dagliga användandet är ju i princip att tvätta händerna och städning, så det borde ju isf inte vara värre än ett kök.

Kan ju tillägga att den gamla mattan inte verkade vara utsatt för någon fukt. Mer än precis runt wc-stolen, men det borde ju bero på något annat :)

I ditt fall vet jag inte vad som blir bäst, men jag skulle tro att ett bra fall så att inget vatten blir stående skulle duga. Men jag är verkligen ingen expert på området. Ett diffusionsöppet tätskickt låter ju också rimligt. Men frågan är väl av vilken anledning man tätar?
 
Vi har en isolerad igengjuten grund under toaletten och valde att sätta tätskikt med 10 uppvik på vägg. Visst finns det risk för att fukt underifrån kan vandra åt sidorna istället, men det kändes ändå bättre att kunna "hantera" t.ex. en droppande blandare eller toalettanslutning inom rimlig tid. Vi har vattenburen golvvärme om det spelar någon roll (tänker att den hjälper till att torka upp, men den är ju inte igång året runt). Ingen golvvärme hos dig?
 
Som jag ser det är det ingen större skillnad på golvet i duschrummet och golvet i garaget. Garagegolvet ska ju kunna hantera smältvatten från en snöig bil varje dag hela vintern medan duschrummet ska klara en hel del vatten kanske max två gånger i veckan under samma period.

Problemet med duschen är övergången mellan golv och vägg....fast jag kanske borde starta en egen tråd om vårt duschrum...:rolleyes:
 
BBV säger att har du isolerad platta, ska tätskikt utföras på alla ytor i våtrum. Är det inte en isolerad platta, bör det vara tätskikt lokalt i duschplats eller liknande.

http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV för webb.pdf

Kanske bara räcker med golvet då på en toalett, räknar man det som ett våtrum?
 
Redigerat:
Ja, det är frågan... Eftersom där inte finns någon brunn och inte utsätts för några stora mängder vatten, så tror jag inte att det räknas som våtrum.

Nu resonerar jag så här:
Eftersom allt har funkat bra sedan -75, och då endast med en plastmatta som man kan anta är tät, och inget tätskikt på väggarna. Det bäste vore väl då att ersätta det med motsvarande. Alltså någon form av tätskikt på golv och sedan vanlig beklädnad på väggarna, typ gips och kanske några kakelplattor vid handfatet.

Eller hur skulle ni resonera?
 
Du har svaret i inlägg #2 och #4, ej #3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.